Abstract

Projekt ’Kompetenceløft for teknologiforståelse på læreruddannelsen’ (2020 - 2022) har kompetenceudviklet 60 undervisere på læreruddannelsen i teknologiforståelse som del- faglighed i undervisningsfaget dansk og grundfaget pædagogik og lærerfaglighed (PL).
Projektet brugte udviklingslaboratorier som kompetenceudviklingsmetode med henblik på at skabe en åben og eksperimenterende proces, hvor laboratoriedeltagerne kunne ud- forske forskellige muligheder for integration af teknologiforståelse i deres eksisterende fag. Laboratoriemetoden er fastholdt i den såkaldte TEKFAG-model, der diskuteres i slutningen af denne rapport, og som udover et fokus på eksperimenter også indeholder intentioner om at inddrage konkrete teknologier såsom TikTok og programmerbare mik- rochips, at samtænke individuel kompetenceudvikling med kollektiv fagudvikling og at placere repræsentanter fra fagmiljøerne centralt i processen.
Denne rapport er forfattet på baggrund af projektets følgeforskning og indeholder forsk- ningsanalyser af udviklingslaboratorierne samt en diskussion af TEKFAG-modellen.
OriginalsprogDansk
ForlagUddannelses- og Forskningsministeriet
Antal sider61
ISBN (Trykt)978-87-93894-46-4
ISBN (Elektronisk)978-87-93894-46-4
StatusUdgivet - 1 mar. 2023

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Kompetenceudvikling
  • teknologiforståelse
  • udviklingslaboratorier
  • Kompetenceløft for teknologiforståelse på Læreruddannelsen. Sektorprojekt under Uddannelses- og Forskningsministeriet - Følgeforskning

    Georgsen, M. (Projektleder), Hjorth, M. (Projektdeltager), Rehder, M. M. (Projektdeltager), Slot, M. F. (Projektleder), Jørnø, R. L. (Projektdeltager), Kjærgaard, T. (Projektdeltager), Tafdrup, O. A. (Projektdeltager), Petersen, L. (Projektdeltager), Rasmussen, H. F. (Projektdeltager) & Hansbøl, M. (Projektdeltager)

    01/01/2131/12/22

    Projekter: ProjektForskning

  • Kompetenceløft for teknologiforståelse på Læreruddannelsen

    Andersen, L. B. (Projektleder), Rehder, M. M. (Projektdeltager), Nortvig, A.-M. (Projektdeltager), Hjorth, M. (Projektdeltager), Lindsø, B. (Projektdeltager), Nielsen, L. (Projektdeltager), Jepsen, K. N. (Projektdeltager), Petersen, N. A. I. (Projektdeltager), Kornholt, B. (Projektdeltager), Wiskerchen, M. (Projektdeltager), Dissing Møller, L. (Projektdeltager), Madsen, P. H. (Projektdeltager), Emtoft, L. M. (Projektdeltager), Jespersen, P. (Projektdeltager), Lorentzen, R. F. (Projektdeltager), Dumanski, T. (Projektleder), Køhrsen, L. (Projektdeltager), Oxenvad, C. (Projektdeltager), Toft, D. Ø. (Projektdeltager), Prætorius, J. (Projektdeltager), Madsen, P. H. (Projektdeltager), Ebsen, R. (Projektdeltager), Fonfara, A. (Projektdeltager), Schou, D. V. (Projektdeltager), Georgsen, M. (Projektdeltager), Hansbøl, M. (Projektdeltager), Jørnø, R. L. V. (Projektdeltager), Slot, M. F. (Projektdeltager), Tafdrup, O. (Projektdeltager), Rasmussen, H. F. (Projektdeltager), Kjærgaard, T. (Projektdeltager), Gustenhoff, M. (Projektdeltager), Petersen, L. (Projektdeltager) & Jørgensen, C. (Projektdeltager)

    01/03/2031/12/22

    Projekter: ProjektUdviklingsprojekt/ Innovation

Citationsformater