Udviklingslaboratorier som metode til kompetenceudvikling i teknologiforståelse på læreruddannelsen: Slutrapport for projekt 'Kompetenceløft for teknologiforståelse på Læreruddannelsen' under Uddannelses- og Forskningsministeriet

Marianne Georgsen, Mikkel Hjorth, Marie Falkesgaard Slot, Lars Bo Andersen, Thilde Emilie Møller, Morten Gustenhoff, Mikala Hansbøl, Rasmus Leth Vergmann Jørnø, Thomas Kjærgaard, Lars Petersen, Hanne Fie Rasmussen, Mads Middelboe Rehder, Oliver Tafdrup

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportFormidling

30 Downloads (Pure)

Abstract

Projekt ’Kompetenceløft for teknologiforståelse på læreruddannelsen’ (2020 - 2022) har kompetenceudviklet 60 undervisere på læreruddannelsen i teknologiforståelse som del- faglighed i undervisningsfaget dansk og grundfaget pædagogik og lærerfaglighed (PL).
Projektet brugte udviklingslaboratorier som kompetenceudviklingsmetode med henblik på at skabe en åben og eksperimenterende proces, hvor laboratoriedeltagerne kunne ud- forske forskellige muligheder for integration af teknologiforståelse i deres eksisterende fag. Laboratoriemetoden er fastholdt i den såkaldte TEKFAG-model, der diskuteres i slutningen af denne rapport, og som udover et fokus på eksperimenter også indeholder intentioner om at inddrage konkrete teknologier såsom TikTok og programmerbare mik- rochips, at samtænke individuel kompetenceudvikling med kollektiv fagudvikling og at placere repræsentanter fra fagmiljøerne centralt i processen.
Denne rapport er forfattet på baggrund af projektets følgeforskning og indeholder forsk- ningsanalyser af udviklingslaboratorierne samt en diskussion af TEKFAG-modellen.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKbh.
ForlagKøbenhavns Professionshøjskole
Antal sider61
ISBN (Elektronisk)9788793894464
StatusUdgivet - mar. 2023

Emneord

  • uddannelse
  • Teknologiforståelse
  • Udviklingslaboratorie

Citationsformater