@article{b184bd36e497426ca22bb149cc0eb56f,
title = "Udviklingsorienteret undervisningsevaluering",
abstract = "I artiklen deles erfaringer fra et projekt, hvor et formativt og et summativt evalueringsredskab er blevet udviklet og afpr{\o}vet p{\aa} tre s{\aa}kaldte kompetencel{\o}ft-hold for l{\ae}rere. M{\aa}let har v{\ae}ret at st{\o}tte en p{\ae}dagogisk udviklende og meningsfuld evalueringsproces via resultatanvendelse og diskussion p{\aa} holdene. Inspiration er hentet i udviklingsorienteret evaluering med anerkendelsen af den komplekse kontekst, karakteriseret ved non-linearitet, emergens og kontingens. De deltagende l{\ae}rere fremh{\ae}vede det som s{\ae}rligt udbytterigt, at dialog om fagpersonlig udvikling er blevet stilladseret, og at de er blevet inddraget i dr{\o}ftelser om evalueringsdesign.",
keywords = "L{\ae}ring, p{\ae}dagogik og undervisning, kompetenceudvikling, kompleksitet, professionel udvikling, udviklingsevaluering, undervisningsevaluering",
author = "Nielsen, {Birgitte Lund} and Lund, {Jens H}",
year = "2019",
doi = "10.17896/UCN.cepra.n25.2019",
language = "Dansk",
volume = "25",
pages = "36--47",
journal = "CEPRA-striben",
issn = "1903-8143",
publisher = "University College Nordjylland",
}