Udviklingsorienteret undervisningsevaluering

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

39 Downloads (Pure)

Abstract

I artiklen deles erfaringer fra et projekt, hvor et formativt og et summativt evalueringsredskab er blevet udviklet og afprøvet på tre såkaldte kompetenceløft-hold for lærere. Målet har været at støtte en pædagogisk udviklende og meningsfuld evalueringsproces via resultatanvendelse og diskussion på holdene. Inspiration er hentet i udviklingsorienteret evaluering med anerkendelsen af den komplekse kontekst, karakteriseret ved non-linearitet, emergens og kontingens. De deltagende lærere fremhævede det som særligt udbytterigt, at dialog om fagpersonlig udvikling er blevet stilladseret, og at de er blevet inddraget i drøftelser om evalueringsdesign.
OriginalsprogDansk
TidsskriftCEPRA-striben
Vol/bind25
Sider (fra-til)36-47
Antal sider12
ISSN1903-8143
DOI
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • kompetenceudvikling
  • kompleksitet
  • professionel udvikling
  • udviklingsevaluering
  • undervisningsevaluering

Citationsformater