Uformel kommunikation: det centrale i skolens tværprofessionelle maskinrum

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Forfatterne pointerer, at skolens kerneopgave er undervisning og opdragelse - og både lærere og pædagoger underviser og opdrager. Undersøgelsen udforsker skolens "hotspots", som er centrale og lokale rammer for samarbejdet på tværs, og videre understreger artiklen at uformel kommunikation giver lærere og pædagoger mulighed for lynhurtigt og spontant at gribe det uforudsete og tale om det med hinanden. Uformel kommunikation er med til at skærpe de professionelles blikke for detaljer og nuancer i skolehverdagen, så de kan handle på det de ser - i fællesskab. Forfatterne afrunder ved at pege på, at udfordringer, der diskuteres på et uformelt niveau, skal "løftes" til mere formelle niveauer, hvor beslutninger kan tages. Hvis ikke dette sker, kan skolens kurs opleves tilfældig og lærere, pædagoger og ledere overlades igen til at blive privatpraktiserende.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bind79
Udgave nummer4
Sider (fra-til)13-25
Antal sider13
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 1 dec. 2018

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater