Ulighed – betragtet i et kulturhistorisk bakspejl

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    Abstract

    I dette kapitel ses der nærmere, hvordan ulighed i børns hverdagsliv kan betragtes gennem en kulturhistorisk prisme. Det handler om, hvordan det at have "ulige" vilkår i dagligdagen er blevet betragtet forskelligt over tid, og hvordan diverse forståelser af betydningen af at have forskellige livsbetingelser har tonet det børnepolitiske område, f.eks. i forhold til børns steder og foretagende. Kapitlet forsøger at koble skiftende forståelser af ulighed i børns hverdagsliv til den politiske interesse for børns vilkår og til samfundsudviklingen generelt. Kapitlet er således et bud på, hvad man blandt andet kan få øje på, når man betragter ulighed i et kulturhistorisk bakspejl, mens andre forhold vil glide øjet forbi.
    OriginalsprogDansk
    TitelSamfundsfaglige facetter i det pædagogiske arbejde
    RedaktørerKatrine Willads Lehrmann, Anette Erlandson Pedersen, Kathrine Hammerich
    Antal sider16
    UdgivelsesstedFrederiksberg
    ForlagFrydenlund
    Publikationsdato29 maj 2019
    Sider83-99
    Kapitel4
    ISBN (Trykt)978-87-7216-096-2
    StatusUdgivet - 29 maj 2019

    Emneord

    • Børn og unge

    Citationsformater