Abstract
I dette kapitel ses der nærmere, hvordan ulighed i børns hverdagsliv kan betragtes gennem en kulturhistorisk prisme. Det handler om, hvordan det at have "ulige" vilkår i dagligdagen er blevet betragtet forskelligt over tid, og hvordan diverse forståelser af betydningen af at have forskellige livsbetingelser har tonet det børnepolitiske område, f.eks. i forhold til børns steder og foretagende. Kapitlet forsøger at koble skiftende forståelser af ulighed i børns hverdagsliv til den politiske interesse for børns vilkår og til samfundsudviklingen generelt. Kapitlet er således et bud på, hvad man blandt andet kan få øje på, når man betragter ulighed i et kulturhistorisk bakspejl, mens andre forhold vil glide øjet forbi.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Samfundsfaglige facetter i det pædagogiske arbejde |
Redaktører | Katrine Willads Lehrmann, Anette Erlandson Pedersen, Kathrine Hammerich |
Antal sider | 17 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Frydenlund |
Publikationsdato | 29 maj 2019 |
Sider | 83-99 |
ISBN (Trykt) | 9788772160962 |
Status | Udgivet - 29 maj 2019 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- Børn og unge
- barndom
- børneliv
- børnepolitik
- opdragelse, familier, daginstitutioner
- ulighed