Abstract
Undersøg litteraturen! præsenterer grundlaget og principperne for en undersøgende didaktik, der engagerer eleverne i danskfagets vidt forskellige teksttyper. Med afsæt i elevernes egen oplevelse af og indlevelse i teksten understøttes deres selvstændige undersøgelse som vejen til fortolkninger.
Den undersøgende didaktiks syv strategier – forforståelse, oplevelse, opdagelse, afprøvning, uddybning, fortolkning og perspektivering – udfoldes gennem konkrete eksempler fra litteraturundervisningen. Dermed kommer forfatterne omkring fagets helt centrale elementer:
Dialog og feedback
Multimodale undersøgelser
Mundtlig undersøgelse
Æstetiske tekster med appel til børn og unge
Ældre tekster
Åbne tekster
Film og computerspil
Motivation i undervisningen
Bogen henvender sig til undervisere og studerende på læreruddannelsen, læsevejledere og dansklærere i grundskole og ungdomsuddannelser.
Den undersøgende didaktiks syv strategier – forforståelse, oplevelse, opdagelse, afprøvning, uddybning, fortolkning og perspektivering – udfoldes gennem konkrete eksempler fra litteraturundervisningen. Dermed kommer forfatterne omkring fagets helt centrale elementer:
Dialog og feedback
Multimodale undersøgelser
Mundtlig undersøgelse
Æstetiske tekster med appel til børn og unge
Ældre tekster
Åbne tekster
Film og computerspil
Motivation i undervisningen
Bogen henvender sig til undervisere og studerende på læreruddannelsen, læsevejledere og dansklærere i grundskole og ungdomsuddannelser.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Akademisk Forlag |
Antal sider | 232 |
ISBN (Trykt) | 978-87-500-5538-9 |
Status | Udgivet - 15 jun. 2021 |
Navn | Didaktikserien |
---|