Undersøgelsesbaseret matematikundervisning.

Rune Hansen, Povl Hansen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Undersøgelsesbaseret matematikundervisning er en velkendt undervisningsmetode i matematikfaget. Artiklen tager udgangspunkt i de udfordringer som lærere og lærerstuderende står over for når de vil inddrage metoden i deres undervisning. I artiklen redegøres der for metoden hvorefter der fokuseres på hvad der kan virke hæmmende for lærere/lærerstuderende i at praktisere en undersøgelsesbaseret tilgang til matematikken i deres undervisning. I artiklen udvikles desuden en række stilladserende redskaber der kan understøtte en proces hvor lærere/lærerstuderende kan bevæge sig fra en lærerstyret undervisning mod en elevstyret problem- og undersøgelsesbaseret undervisning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA
Udgave nummer4
Sider (fra-til)36-54
Antal sider19
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • matematik

Citationsformater