Abstract
Fremtidens sundhedsprofessionelle skal være i stand til at identificere, analysere, udvikle og forbedre egen kliniske praksis. I denne enkle introduktion til metodelære viser forfatterne hvordan.
Forfatterne tager udgangspunkt i konkrete eksempler på kliniske problemstillinger, som de undersøger med ønsket om at forstå og forklare problemstillingen for efterfølgende at sætte læseren i stand til at kunne handle i forhold til den. Metoderne udgør samlet en videnskabelig værktøjskasse til brug for uddannelse og klinik.
Metoderne er: Narrativ, kropsfænomenologisk og hermeneutisk metode (del 1), Dokumentanalyse, deltagerobservation og fokusgruppeinterview (del 2). Systematisk litteraturstudie, statistisk analyse og eksperimentel metode (del 3)
I antologiens indledende og afsluttende kapitel præsenteres en række perspektiver på viden og indsamling af viden, som rammesætter antologiens række af eksempler på metoder til at undersøge praksis.
Forfatterne tager udgangspunkt i konkrete eksempler på kliniske problemstillinger, som de undersøger med ønsket om at forstå og forklare problemstillingen for efterfølgende at sætte læseren i stand til at kunne handle i forhold til den. Metoderne udgør samlet en videnskabelig værktøjskasse til brug for uddannelse og klinik.
Metoderne er: Narrativ, kropsfænomenologisk og hermeneutisk metode (del 1), Dokumentanalyse, deltagerobservation og fokusgruppeinterview (del 2). Systematisk litteraturstudie, statistisk analyse og eksperimentel metode (del 3)
I antologiens indledende og afsluttende kapitel præsenteres en række perspektiver på viden og indsamling af viden, som rammesætter antologiens række af eksempler på metoder til at undersøge praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Frederiksberg |
---|---|
Forlag | Samfundslitteratur |
Udgave | 1 |
Antal sider | 216 |
ISBN (Trykt) | 978-87-593-3200-9 |
Status | Udgivet - 5 aug. 2019 |
Emneord
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- Kliniske undersøgelsesmetoder, laboratorieteknologi og radiografi
- Sygdom, sundhedsvidenskab og sygepleje
- Uddannelse, professioner og erhverv