Undersøgende samtaler i makkerpar: Om SYKL i teori og praksis i matematik og natur/teknologi

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Systematiseret KLassekammerathjælp (SYKL) er fagundervisning centreret om makkerpar med fokus på samarbejde og kommunikation. Inspirationen kommer fra peer-tutoring, hvor elever indtager roller som henholdsvis hjælper og hjulpne i makkerarbejde. Teoretisk bygger SYKL på et
sociokulturelt og dialogisk fundament og vægter det undersøgende i matematik og
natur/teknologi. Erfaringer fra forskningsprojektet Tandem-SYKL viser et potentiale for SYKL i fagene, men også udfordringer med at udarbejde gode SYKL-opgaver, og at SYKL-tilgangen må tilpasses kontekst og lærerens øvrige praksis.
OriginalsprogDansk
Titel"Når jeg hjælper andre, kan jeg bedre forstå det selv" : Om undersøgende samtaler i makkerpar
RedaktørerMaria Christina Secher Schmidt, Stine Thygesen
Antal sider11
ForlagKøbenhavns Professionshøjskole
Publikationsdatookt. 2022
Udgave1.
Sider13-23
Kapitel1
ISBN (Trykt)978-87-974214-0-6
StatusUdgivet - okt. 2022

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • Børn og unge

Citationsformater