Abstract
God skriftlighed og metasproglig bevidsthed hænger tæt sammen, og begge dele er nødvendige for elevers faglige læring og udvikling i skolen. Grammatikundervisning er en kilde til udvikling af børn og unges sprog og skriftsprogskompetencer, men i Danmark har grammatik været et underbelyst forskningsfelt. Med Gramma3 (2018-2019) har en dansk forskergruppe sat sig for at undersøge, hvordan grammatikundervisning praktiseres i skolens tre største sprogfag i 8. klasse på en række skoler, og i forlængelse heraf hvordan grammatikundervisningen kan udvikles funktionelt. Projektet er inspireret af engelske studier, der viser, at en eksplicit og kontekstualiseret grammatikundervisning har positiv betydning for udvikling af elevers metasproglige bevidsthed og tekstskrivning (Myhill 2012).
I den mundtlige præsentation formidles resultater fra de to delstudier i Gramma3, dels om hvordan der undervises i grammatik og sprog med fokus på danskfaget, dels de gennemførte eksperimenter i 6. klasses danskundervisning. I den mundtlige præsentation vil der især være fokus på de gennemførte eksperimenter og nogle af de potentialer og udfordringer, der kommer til udtryk i lærer og elevers metasproglige samtaler om skrivning af tekster.
Et centralt fund i delprojekt 2 er, at udvikling af elevers metasproglige bevidsthed i relation til deres tekstskrivning er en tidskrævende proces, der fordrer megen øvelse og kundskabsmæssig stilladsering.
I præsentationen vil jeg desuden komme med bud på, hvordan man som dansklærer kan udvikle en kontekstualiseret og undersøgende grammatikundervisning, der fremmer elevers metasproglige bevidsthed om sproglige valg i tekstskrivning.
I den mundtlige præsentation formidles resultater fra de to delstudier i Gramma3, dels om hvordan der undervises i grammatik og sprog med fokus på danskfaget, dels de gennemførte eksperimenter i 6. klasses danskundervisning. I den mundtlige præsentation vil der især være fokus på de gennemførte eksperimenter og nogle af de potentialer og udfordringer, der kommer til udtryk i lærer og elevers metasproglige samtaler om skrivning af tekster.
Et centralt fund i delprojekt 2 er, at udvikling af elevers metasproglige bevidsthed i relation til deres tekstskrivning er en tidskrævende proces, der fordrer megen øvelse og kundskabsmæssig stilladsering.
I præsentationen vil jeg desuden komme med bud på, hvordan man som dansklærer kan udvikle en kontekstualiseret og undersøgende grammatikundervisning, der fremmer elevers metasproglige bevidsthed om sproglige valg i tekstskrivning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 4 maj 2022 |
Status | Udgivet - 4 maj 2022 |
Begivenhed | Nordisk Læreruddannelseskonference (flyttet til 2022) - Fakultetet for Pædagogik og Uddannelse på Færøernes Universitet i Tórshavn, Torshavn, Færøerne Varighed: 3 maj 2022 → 5 maj 2022 Konferencens nummer: 16 |
Konference
Konference | Nordisk Læreruddannelseskonference (flyttet til 2022) |
---|---|
Nummer | 16 |
Lokation | Fakultetet for Pædagogik og Uddannelse på Færøernes Universitet i Tórshavn |
Land/Område | Færøerne |
By | Torshavn |
Periode | 03/05/22 → 05/05/22 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning