Understøttende, inkluderende og kollaborativ undervisning - når samarbejde bringer nye muligheder

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Artiklen sætter fokus på den understøttende undervisning som et centralt element i reformen af folkeskolen samt i skolens indeværende inklusionsbestræbelser. Nødvendigheden af at sætte fokus på såkaldte kollaborative undervisningsformer diskuteres i forbindelse med muligheden for at have to voksne i undervisningen, hvilket kan være en måde at forstå den understøttende undervisning på. Ydermere diskuteres nødvendigheden af at have et eksplicit fokus på samarbejdet mellem læreren og pædagogen i de tilfælde, hvor den understøttende undervisning ligger parallelt med den fagopdelte undervisning med henblik på at undgå, at den understøttende undervisning blot kommer til at fremstå som et tomt og meningsløst appendiks til den fagopdelte undervisning.
OriginalsprogDansk
TitelSkolen i en reformtid - muligheder og udfordringer
RedaktørerTorsten Conrad, Thomas Thyrring Engsig
Antal sider17
UdgivelsesstedAalborg
ForlagUniversity College Nordjylland
Publikationsdatomaj 2014
Sider66-82
ISBN (Trykt)9788771456059
StatusUdgivet - maj 2014
NavnUCN Seriehæfte
Nummer8

Emneord

  • social inklusion

Citationsformater