Abstract
Artiklen sætter fokus på den understøttende undervisning som et centralt element i reformen af folkeskolen samt i skolens indeværende inklusionsbestræbelser. Nødvendigheden af at sætte fokus på såkaldte kollaborative undervisningsformer diskuteres i forbindelse med muligheden for at have to voksne i undervisningen, hvilket kan være en måde at forstå den understøttende undervisning på. Ydermere diskuteres nødvendigheden af at have et eksplicit fokus på samarbejdet mellem læreren og pædagogen i de tilfælde, hvor den understøttende undervisning ligger parallelt med den fagopdelte undervisning med henblik på at undgå, at den understøttende undervisning blot kommer til at fremstå som et tomt og meningsløst appendiks til den fagopdelte undervisning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Skolen i en reformtid - muligheder og udfordringer |
Redaktører | Torsten Conrad, Thomas Thyrring Engsig |
Antal sider | 17 |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | University College Nordjylland |
Publikationsdato | maj 2014 |
Sider | 66-82 |
ISBN (Trykt) | 9788771456059 |
Status | Udgivet - maj 2014 |
Emneord
- social inklusion
- folkeskolereform
- forskningsviden
- kollaborativ undervisning
- systematisk review
- understøttende undervisning