Abstract
Denne artikel er skrevet i lyset af, at der i disse år eksperimenteres med at få legekvalitet ind i undervisningen på alle danske pædagoguddannelser med baggrund i professionshøjskolerens engagement i det nationale projekt Playful Learning. Der trækkes i artiklen på empiri fra to ph.d.-projekter med tilknytning til forskningsprogrammet Playful Learning Research Extension. Med udgangspunkt i observationer af undervisning og samtaler med undervisere omhandler artiklen undervisning med legekvalitet, hvor kroppen er i bevægelse. Nyere forskning indikerer, at det fra underviseres perspektiv kan være udfordrende for pædagogstuderende at deltage heri. Vi interesserer os for de udfordringer, undervisere oplever i den sammenhæng og belyser, hvordan undervisere med baggrund i deres professionspersonlige kompetencer enten benytter et; anerkendende og omsorgsfuldt –, fagligt argumenterende – eller kropsligt handlende afsæt i arbejdet med at omsætte studerendes forbehold for deltagelse til positiv grænsevandring. Afslutningsvis lægges op til diskussion af betingelserne for arbejdet med undervisning med legekvalitet i pædagoguddannelsen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forskning i pædagogers profession og uddannelse |
Vol/bind | 7 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 62-69 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 2446-2810 |
DOI | |
Status | Udgivet - apr. 2023 |
Emneord
- leg