Underviseres erfaringer med online undervisning på en professionshøjskole under Covid 19-nedlukning

Hanne Fie Rasmussen, Stefan Ting Graf, Dorte Ruge

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Med COVID 19-nedlukningen ændrede rammen for undervisning sig pludseligt, også på professionshøjskolerne. Fra den ene dag til den anden skulle undervisningen gøres online. Med afsæt i semi-strukturerede interviews med syv undervisere fra en professionshøjskole, der udgør en både atypisk og kritisk case for online undervisning, undersøger vi hvilke arrangementer der opleves som hæmmende og fremmende for online undervisning. I analysen iagttages online undervisning som de syv undervisere har oplevet den ved at skelne mellem undervisningens talepraksis, handlepraksis og relationspraksis (Kemmis et. al., 2014). Den skelnen gør det muligt at udpege ressourcer underviserne har oplevet som afgørende. Det gælder fx adgang til nødvendigt udstyr men også kompetencer til online. Analysen viser at underviserne oplever ‘sorte huller’ i online undervisningen, når de deler skærm og når studerende deltager uden kamera. I begge tilfælde oplever underviserne at deres muligheder for feedback reduceres og at det derfor er sværere at afstemme undervisningen og samtidig oplever de at deres fornemmelse for de studerende mindskes online. Vigtige forudsætning for at udvise dømmekraft. Samtidig bliver det sværere at gennemføre undervisning, der trækker på professionsspecifikke arrangementer online og at er udfordrende at koble online undervisning tæt til professioner og erhverv. Underviserne oplever at antallet af studerende er af afgørende betydning. Ved undervisning af store hold med mange studerende har underviserne haft svært ved at etablere og bidrage til relationspraksis online. Dog peges der på, at der i forbindelse med online undervisning af små hold studerende, har været mulighed for at opnå kvalitet i dialog og refleksion. Endelig så fremhæves kollegial sparring som en afgørende vigtig ressource, for underviserne ved online undervisning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition & Paedagogik
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 20 nov. 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater