Underviseres viden, færdigheder, attituder, og egen praksis omkring undervisning i evidensbaseret sundhedsfaglig praksis - Et dansk tværsnitsstudie

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskningpeer review

Abstract

Baggrund
Evidensbaseret praksis (EBP) blandt sundhedsprofessionelle, samt undervisning i EBP anerkendes som fem kernekompetencer, der involverer at kunne 1) stille fokuserede kliniske spørgsmål, 2) systematisk litteratursøge, 3) kritisk vurdere forskningsbaseret evidens, 4) integrere den bedste forskningsevidens i klinisk beslutningstagen, og 5) evaluere på resultater af ny praksis. Kompetencer i EBP samt status for undervisning i EBP blandt undervisere på sundhedsfaglige professionsbachelor uddannelser er derfor essentielle, men viden om dette er yderst sparsom.

Metode
Et tværsnitsstudie med brug af elektronisk spørgeskema blandt 81 undervisere hos University College Syddanmark.
Studiet mål var at beskrive: 1) EBP-profil (attituder, viden, færdigheder og praksis) blandt undervisere indenfor sundhedsfaglige professionsbachelor uddannelser, 2) Status omkring undervisning i EBP, 3) samt opfattelse af barrierer og facilitatorer, 4) og behov for kompetenceudvikling i forbindelse med undervisning i EBP

Resultater
Undervisernes EBP-profil viste, at på en skala fra 1-7 (hvor syv er bedst/højest) var status for deres egen udøvelse af EBP 3.6. Dog var deres gennemsnits scoring omkring formulering af fokuserede spørgsmål 2,6 og kritisk vurdering af forskningsevidens 2,8. I kontrast scorede de 4.5 i integration af forskningsevidens.
Underviseres attituder overfor samt viden om og færdigheder i EBP var generelt positive (5,0).
Status omkring undervisning i EBP viste at kun cirka halvdelen af underviserne underviste i EBP og primært kun indenfor kernekompetence trin 1-3
Vigtigste barrierer for undervisning i EBP var manglende tid til at holde sig opdateret og manglende færdigheder i litteratursøgning. Facilitatorer var at inddrage kliniske cases, egne kliniske erfaringer og samarbejde med kliniske undervisere, og der blev udtrykt behov for at opkvalificere kompetencer til at undervise i EBP

Implikationer
Resultaterne viser et behov for at styrke underviseres EBP-kompetencer, og tiden hertil, samt styrke fokus i curriculum på at uddanne de studerende til også at integrere og evaluere på EBP i tæt samarbejde med klinisk praksis.
OriginalsprogDansk
Publikationsdatoapr. 2025
StatusUdgivet - apr. 2025

Citationsformater