TY - CHAP
T1 - Undervisning i grammatik
AU - Christensen, Mette Vedsgaard
PY - 2021/1
Y1 - 2021/1
N2 - Dette kapitel handler om undervisning i sprog i danskfaget. I danskfaget arbejder eleverne med det danske sprog, uanset om de arbejder med litteratur, medier, skrivning etc. Danskfagets kerne er tekster – meget bredt forstået – på dansk, og derfor er færdigheder i og viden om dansk sprog og sprogbrug et centralt indholdsområde. Dette kapitel introducerer til undervisning i sprog i brug, særligt til undervisning i grammatik og sprogbeskrivelse. Kapitlet har to hovedærinder: Først præsenteres, hvad vi ved om grammatikundervisning fra forskningen, dernæst - med udgangspunkt i forskningsindsigterne - vises nye veje frem for grammatikundervisningen i skolen. Både grammatikundervisningens formål (Hvorfor skal elever undervises i grammatik?), indhold (hvad underviser vi i, når vi underviser i grammatik) og organisering (hvordan undervises elever i grammatik?) diskuteres. Kapitlet redegør for grammatikundervisningens traditioner og sprogteoretiske grundlag, ærindet er at støtte dansklærere i at overveje grammatikundervisningens genstand nærmere: Hvad vi underviser i, når vi underviser i grammatik i skolen? Konkrete bud på grammatikundervisning til elever på mellemtrinnet og i de ældste klasser præsenteres, tilsammen udgør de et bud på en grammatikundervisning, der har til formål at gøre eleverne til dygtigere, mere bevidste og nysgerrige sprogbrugere. Kapitlet afsluttes med bud på studieopgaver og anvisninger på videre læsning.
AB - Dette kapitel handler om undervisning i sprog i danskfaget. I danskfaget arbejder eleverne med det danske sprog, uanset om de arbejder med litteratur, medier, skrivning etc. Danskfagets kerne er tekster – meget bredt forstået – på dansk, og derfor er færdigheder i og viden om dansk sprog og sprogbrug et centralt indholdsområde. Dette kapitel introducerer til undervisning i sprog i brug, særligt til undervisning i grammatik og sprogbeskrivelse. Kapitlet har to hovedærinder: Først præsenteres, hvad vi ved om grammatikundervisning fra forskningen, dernæst - med udgangspunkt i forskningsindsigterne - vises nye veje frem for grammatikundervisningen i skolen. Både grammatikundervisningens formål (Hvorfor skal elever undervises i grammatik?), indhold (hvad underviser vi i, når vi underviser i grammatik) og organisering (hvordan undervises elever i grammatik?) diskuteres. Kapitlet redegør for grammatikundervisningens traditioner og sprogteoretiske grundlag, ærindet er at støtte dansklærere i at overveje grammatikundervisningens genstand nærmere: Hvad vi underviser i, når vi underviser i grammatik i skolen? Konkrete bud på grammatikundervisning til elever på mellemtrinnet og i de ældste klasser præsenteres, tilsammen udgør de et bud på en grammatikundervisning, der har til formål at gøre eleverne til dygtigere, mere bevidste og nysgerrige sprogbrugere. Kapitlet afsluttes med bud på studieopgaver og anvisninger på videre læsning.
KW - Skoler, fag og institutioner
KW - danskfagets didaktik
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - grammatikundervisning
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788741278322
SP - 553
EP - 597
BT - Danskundervisning 4.-9.
A2 - Nielsen, Bodil
A2 - Lieberkind, Joy
PB - Hans Reitzels Forlag
CY - København
ER -