Undervisning i grammatik

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dette kapitel handler om undervisning i sprog i danskfaget. I danskfaget arbejder eleverne med det danske sprog, uanset om de arbejder med litteratur, medier, skrivning etc. Danskfagets kerne er tekster – meget bredt forstået – på dansk, og derfor er færdigheder i og viden om dansk sprog og sprogbrug et centralt indholdsområde. Dette kapitel introducerer til undervisning i sprog i brug, særligt til undervisning i grammatik og sprogbeskrivelse. Kapitlet har to hovedærinder: Først præsenteres, hvad vi ved om grammatikundervisning fra forskningen, dernæst - med udgangspunkt i forskningsindsigterne - vises nye veje frem for grammatikundervisningen i skolen. Både grammatikundervisningens formål (Hvorfor skal elever undervises i grammatik?), indhold (hvad underviser vi i, når vi underviser i grammatik) og organisering (hvordan undervises elever i grammatik?) diskuteres. Kapitlet redegør for grammatikundervisningens traditioner og sprogteoretiske grundlag, ærindet er at støtte dansklærere i at overveje grammatikundervisningens genstand nærmere: Hvad vi underviser i, når vi underviser i grammatik i skolen? Konkrete bud på grammatikundervisning til elever på mellemtrinnet og i de ældste klasser præsenteres, tilsammen udgør de et bud på en grammatikundervisning, der har til formål at gøre eleverne til dygtigere, mere bevidste og nysgerrige sprogbrugere. Kapitlet afsluttes med bud på studieopgaver og anvisninger på videre læsning.
OriginalsprogDansk
TitelDanskundervisning 4.-9. : indblik og overblik
RedaktørerBodil Nielsen, Joy Lieberkind
Antal sider45
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdatojan. 2021
Sider553-597
Kapitel11
ISBN (Trykt)9788741278322
StatusUdgivet - jan. 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater