Abstract
Signe Thorius, dansklærer på Hornbæk skole i Helsingør, underviser elever på 1. til 6. klassetrin i håndskrivning. Det sker via
forskellige træningsøvelser samt autentiske skriveopgaver som ønskesedler og postkort. Hun holder af håndskrivning, men mener ikke, det er noget, man krampagtigt skal holde fast i. Med computerens indtog er den blevet et kommunikationsredskab blandt andre. Den har dog en særlig betydning for kognition og læring, som computeren ikke kan bryste sig af, og så kan den noget, som computeren ikke kan, nemlig give tekster et personligt isæt og hurtigt sætte flere forskellige modaliteter i spil på samme tid.
Til tidsskriftet Viden om Literacy nr 19 med tema om skrift har redaktør Henriette Romme Lund interviewet 5 dansklærere om deres undervisning i håndskrivning. Signe Thorius er en af dem.
forskellige træningsøvelser samt autentiske skriveopgaver som ønskesedler og postkort. Hun holder af håndskrivning, men mener ikke, det er noget, man krampagtigt skal holde fast i. Med computerens indtog er den blevet et kommunikationsredskab blandt andre. Den har dog en særlig betydning for kognition og læring, som computeren ikke kan bryste sig af, og så kan den noget, som computeren ikke kan, nemlig give tekster et personligt isæt og hurtigt sætte flere forskellige modaliteter i spil på samme tid.
Til tidsskriftet Viden om Literacy nr 19 med tema om skrift har redaktør Henriette Romme Lund interviewet 5 dansklærere om deres undervisning i håndskrivning. Signe Thorius er en af dem.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Viden om læsning |
| Vol/bind | 2016 |
| Udgave nummer | 19 |
| Sider (fra-til) | 84-85 |
| Antal sider | 2 |
| ISSN | 2245-2761 |
| Status | Udgivet - 1 apr. 2016 |