Projekter pr. år
Abstract
En forudsætning for, at det fulde potentiale af den øgede digitalisering og teknologiinddragelse i sundhedsvæsenet opnås, er i høj grad medarbejdernes teknologiforståelse og teknologikompetencer. Mange medarbejdere i sundhedsvæsenet har taget deres uddannelse på en sundhedsprofessionsfaglig grunduddannelse, underlagt en uddannelsesbekendtgørelse. Formålet med denne artikel var derfor at undersøge udgangspunktet for undervisning i og med teknologi på sundhedsprofessionsuddannelserne. Med udgangspunkt i formålet blev der udarbejdet et framework præget af både evidens og interviews med interessenter. Frameworket blev udviklet som en spørgeguide med 11 spørgsmål. Det bekendtgørelsesbestemte udgangspunkt for undervisning i og med teknologi blev undersøgt med udgangspunkt i fysioterapeut-, ergoterapeut-, jordemoder- og sygeplejerskeuddannelsen. Det vurderes, at der eksisterer adskillige mangler og begrænsninger i undervisningen i og med teknologi. Alle fire bekendtgørelser indeholder dog gode muligheder for involvering af teknologi på flere meget relevante områder. Men indtil undervisningen i og med teknologi defineres på bekendtgørelsesniveau, vil undervisningen i og med teknologi på sundhedsuddannelserne muligvis være påvirket af en række ulemper.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 1 |
Tidsskrift | UCN PERSPEKTIV |
Udgave nummer | 14 |
Sider (fra-til) | 8-17 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 2446-2977 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2024 |
Projekter
- 1 Igangværende
-
TECH2MATCH: Technology match to improve the health and quality of life of people experiencing pain - educating the future healthcare professionals in nursing, physiotherapy, and midwifery
Thoft, D. S. (Projektleder), Jepsen, I. (Projektdeltager), Lassen, A. M. (Projektdeltager), Jørgensen, D. R. (Projektdeltager), Knudsen, M. L. M. (Projektdeltager) & Nielsen, J. H. (Projektdeltager)
01/11/22 → 31/10/25
Projekter: Projekt › Forskning