Undervisning i praktisk færdighedsudøvelse i en digital tid

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen undersøger, hvilke undervisningselementer i praktiske færdighedsudøvelse på sundhedsuddannelserne, som undervisere oplevede værende didaktisk egnede eller uegnede til digitalisering under Coronapandemien. Empirien består af interviews med seks undervisere fordelt på tre sundhedsuddannelser, som har undervist i praktisk færdighedsudøvelse under nedlukningen i foråret 2020. Underviserne beskriver, hvordan de under nedlukningen omlagde undervisningen og reflekterer over (re)didaktisering af fremtidig undervisning, både online og i professionslokalerne. Analysen viser, at teoretisk undervisning og demonstration af praktiske færdigheder kan digitaliseres og flyttes ud af professionslokalerne og placeres i forberedelsen, gerne i form af videoer. Hermed skabes mere tid til træning af de praktiske færdigheder i professionslokalet. Samtidig er det tydeligt, at dele af undervisningen skal forblive i professionslokalerne grundet den virkelighedstro kontekst.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind14
Udgave nummer24
Antal sider9
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - 30 jun. 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • digitalisering
  • praktisk færdighedsudøvelse
  • professionslokaler

Citationsformater