Abstract
Artiklen undersøger, hvilke undervisningselementer i praktiske færdighedsudøvelse på sundhedsuddannelserne, som undervisere oplevede værende didaktisk egnede eller uegnede til digitalisering under Coronapandemien. Empirien består af interviews med seks undervisere fordelt på tre sundhedsuddannelser, som har undervist i praktisk færdighedsudøvelse under nedlukningen i foråret 2020. Underviserne beskriver, hvordan de under nedlukningen omlagde undervisningen og reflekterer over (re)didaktisering af fremtidig undervisning, både online og i professionslokalerne. Analysen viser, at teoretisk undervisning og demonstration af praktiske færdigheder kan digitaliseres og flyttes ud af professionslokalerne og placeres i forberedelsen, gerne i form af videoer. Hermed skabes mere tid til træning af de praktiske færdigheder i professionslokalet. Samtidig er det tydeligt, at dele af undervisningen skal forblive i professionslokalerne grundet den virkelighedstro kontekst.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Læring og Medier |
Vol/bind | 14 |
Udgave nummer | 24 |
Antal sider | 9 |
ISSN | 1903-248X |
DOI | |
Status | Udgivet - 30 jun. 2021 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- digitalisering
- praktisk færdighedsudøvelse
- professionslokaler