Undervisning - mellem håndværk og kunst

Helle Bjerresgaard, Mads Hermansen

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogUndervisning

Abstract

Den aktuelle læreruddannelse er modulopdelt og styret af læringsmålsætninger. Det har på mange måder været en hensigtsmæssig og nødvendig udvikling, men sikringen af sammenhængen og den personlige refleksion over, hvordan de enkelte modulers kundskaber skal udmøntes i godt undervisningshåndværk, er forsvundet.
Denne bog er en håndsrækning til den lærerstuderende, som søger sammenhæng i sin grundfaglighed. Bogen forsøger at bygge bro imellem modulerne og inviterer til refleksion, så den studerende forstår uddannelsen som en helhed og sig selv som en professionel. På samme måde kan bogen læses af den erfarne lærer, som ved, at god undervisning altid udgår fra et solidt håndværksmæssigt grundlag.
Netop det er bogens centrale ærinde, men den går skridtet videre ved at udfolde det vigtige ved lærerarbejdet, som rækker ud over håndværket. Nemlig hvad det er der sker, når undervisning bliver til kunstnerisk udfoldelse og optagethed af at hjælpe nogen med at hjælpe sig selv med at finde sig til rette i læring og i livet som sådan.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKbh.
ForlagSamfundslitteratur
Antal sider175
ISBN (Trykt)978-87-593-2469-1
ISBN (Elektronisk)ISBN 9788759326121
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater