Undervisning på gyngende grund - dilemmaer og udfordringer i pædagogik for bæredygtighed

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Denne artikel handler om den kompleksitet, de perspektiver og de
dilemmaer, man kan møde som underviser, når man giver sig i kast med
tematikker som klima, miljø og bæredygtighed i undervisningen. Vi beskriver, hvordan underviseren kan have en følelse af at bevæge sig på gyngende grund, når en truende økologisk krise og ønsker om kritik og forandring møder uddannelsernes institutionelle rammer, faglige traditioner og kulturelle forventninger til underviserrollen. Snarere end at søge at overkomme usikkerheden, foreslår vi underviseren at holde fast i refleksionen over og arbejdet med de dilemmaer og spændinger, som udspringer af den sociale og økologiske krise.
OriginalsprogDansk
TitelFodspor i evigheden
RedaktørerMads Strarup
ForlagSystime
Sider65-74
StatusAccepteret/In press - 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Pædagogik for bæredygtighed

Citationsformater