Abstract
Artiklen handler om lærerens håndtering af undervisningens tid. For så vidt er det et aspekt ved lærerens klasseledelse, at disponere, sekvensere og strukturere den tid, som er til rådighed. Og artiklen vil indledningsvis fremlægge en række iagttagelser, på mikroniveau, netop af hvordan tiden disponeres, sekvenseres og struktureres gennem lærerens praksis. Iagttagelserne vil efterfølgende blive analyseret og diskuteret med et fokus på den viden, læreren trækker på, i forbindelse med håndteringen af tidslige dimensioner i undervisningen, mens den står på. Meningen hermed er, at få indblik i hvad læreren gør og hvorfor og på hvilke måder det virker. Hvad er det for en viden, læreren anvender i undervisningssituationen, som ikke nødvendigvis lægger sig i forlængelse af den bevidste planlægning, men som er med til at sikre at timen forløber glat. Ambitionen er at stille skarpt på og reflektere over de måder hvorpå tidsdimensionen indvirker på det, som foregår i skolens undervisning, og på den praksisviden, som indgår i lærerens repertoire til at håndtere tiden.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 2 |
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 2014 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 16-21 |
Antal sider | 6 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 1 maj 2014 |
Emneord
- lærere