Undervisningens tid

Martha Mottelson

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

    Abstract

    Artiklen handler om lærerens håndtering af undervisningens tid. For så vidt er det et aspekt ved lærerens klasseledelse, at disponere, sekvensere og strukturere den tid, som er til rådighed. Og artiklen vil indledningsvis fremlægge en række iagttagelser, på mikroniveau, netop af hvordan tiden disponeres, sekvenseres og struktureres gennem lærerens praksis. Iagttagelserne vil efterfølgende blive analyseret og diskuteret med et fokus på den viden, læreren trækker på, i forbindelse med håndteringen af tidslige dimensioner i undervisningen, mens den står på. Meningen hermed er, at få indblik i hvad læreren gør og hvorfor og på hvilke måder det virker. Hvad er det for en viden, læreren anvender i undervisningssituationen, som ikke nødvendigvis lægger sig i forlængelse af den bevidste planlægning, men som er med til at sikre at timen forløber glat. Ambitionen er at stille skarpt på og reflektere over de måder hvorpå tidsdimensionen indvirker på det, som foregår i skolens undervisning, og på den praksisviden, som indgår i lærerens repertoire til at håndtere tiden.
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer2
    TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Vol/bind2014
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)16-21
    Antal sider6
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - 1 maj 2014

    Emneord

    • lærere

    Citationsformater