Undervisningsdifferentiering i fleksible læringsrum på sprogskolen: det handler om at skabe rum for sprogbrug og refleksion

Elina Maslo

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

I juni 2019 beskrev jeg i artiklen ”Mere virksomhedsrettet danskuddannelse til voksne udlændinge” – en meget kompleks sprogdidaktisk størrelse” her i Fokus, hvordan sproglærerens hverdag havde ændret sig i de seneste år (Maslo, 2019). Sproglærerens hverdag er blevet mere kompleks og foranderlig. De fleste sprogskoler arbejder med løbende optag af kursister på holdene, skriftende praktikperioder for kursisterne, blandet kursistsammensætning på holdene, samt behov for at veksle mellem analoge og digitale arbejdsformer. Opretholdelsen af kvalitet af Danskuddannelserne i nuværende rammer stiller krav til lærernes kompetencer i at undervisningsdifferentiere, at inddrage IT i undervisningen, samt udvikle undervisningsforløb som tager udgangspunkt i kursisternes dansksproglige forudsætninger og konkrete sprogbehov, og med henblik på kursisternes beskæftigelse. I løbet af de seneste år holdt jeg kurser, workshops og pædagogiske eftermiddage for en række sprogskoler i Danmark. Spørgsmål, som lærere stiller sig selv og hinanden går på tværs af landet og sprogskolerne. Disse spørgsmål lægger op til samtaler om undervisningsdifferentiering. I denne artikel argumenterer jeg for, at undervisningsdifferentiering er en kompleks opgave og præsenterer en ny model, som kan hjælpe lærere at navigere i denne kompleksitet uden at gå på kompromis med kvaliteten af deres undervisning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftFokus - på dansk som andetsprog for voksne
Sider (fra-til)12 - 16
Antal sider5
StatusUdgivet - 2021
BegivenhedSIRI Lærerkonference 2021: Fleksible lærings- og organiseringsformer i danskuddannelserne - Hotel Svendborg, Svendborg, Danmark
Varighed: 2 dec. 20213 dec. 2021
https://www.tilmeld.dk/siri21/conference

Konference

KonferenceSIRI Lærerkonference 2021
LokationHotel Svendborg
Land/OmrådeDanmark
BySvendborg
Periode02/12/2103/12/21
Internetadresse

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • andetsprogsdidaktik
  • andetsprogspædagogik
  • fleksible læringsrum
  • læringsrum
  • refleksion
  • sprogbrug
  • sprogpædagogik
  • sprogskole
  • undervisning i sprog
  • undervisningsdiffereniering

Citationsformater