Undervisningsdifferentiering på læreruddannelsen i et andenordensdidaktisk perspektiv

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen undersøger, gennem et scoping review, hvilke gennemgående temaer der kan identificeres på tværs af internationale læreruddannelsers arbejde med undervisningsdifferentiering
i et andenordensdidaktisk perspektiv. På baggrund af disse
resultater diskuterer artiklen, hvordan man i en dansk læreruddannelseskontekst
kan finde inspiration til at arbejde med undervisningsdifferentiering i et andenordendidaktisk
perspektiv. Reviewet identificerer og præsenterer tre overordnede
temaer, der præsenteres i en narrativ syntese: 1) Studiernes forståelser af undervisningsdifferentiering,
2) Andenordensdidaktiske perspektiver og 3) Diversitet.
Artiklen diskuterer, hvorvidt og hvordan man i en dansk læreruddannelseskontekst
kan adoptere den overordnede inspiration vedrørende undervisningsdifferentiering
fra Carol Ann Tomlinson. Desuden diskuterer artiklen potentialet ved
metakommentarer til studerende om differentieret undervisning som en central
andenordensdidaktisk tilgang på læreruddannelsen. Slutteligt diskuterer artiklen,
hvordan man som læreruddannelse kan forholde sig til diversitet og kommunikationen
om diversitet mellem kollegaer, studerende og som uddannelsesinstitution.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i læreruddannelse og profession
Vol/bind9
Udgave nummer2
Sider (fra-til)73-94
Antal sider22
ISSN2445-8538
DOI
StatusUdgivet - 4 sep. 2024

Emneord

  • læreruddannelsen

Citationsformater