Undervisningskompetence: En grundbog til læreruddannelsen

Betina Jakobsen (Redaktør), Karen Bønløkke Braad (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingAntologiUndervisning

Abstract

At være undervisningskompetent i en folkeskolesammenhæng handler først og fremmest om at kunne planlægge, gennemføre og evaluere undervisning under hensyntagen til elevernes behov og forudsætninger, undervisningens rammer og de lovgivningsmæssige bestemmelser for skolens virke.

Samtidig er det nødvendigt, at læreren har viden om og en kritisk-konstruktiv opmærksomhed på den mangfoldighed af øvrige forhold, som har betydning for undervisningen. Disse forhold udgøres af samfundsmæssige diskurser og betingelser, skolens kultur og praksis omkring bl.a. inklusion og samarbejde samt lærerens professionelle dømmekraft, kropslige ageren og udøvelse af relationskompetence og klasseledelse.

Denne grundbog relaterer sig til modulet "Almen undervisningskompetence" på læreruddannelsen
OriginalsprogDansk
ForlagSamfundslitteratur
Udgave1
Antal sider244
ISBN (Trykt)978-87-593-3517-8
ISBN (Elektronisk)978-87-593-3704-2
StatusUdgivet - 4 jun. 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater