Undervisningsplanlægning i vidensamfundet: når fag og skole er udfordret af digitale teknologier

Karsten Gynther

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Lærerarbejdet i den danske folkeskole er i den grad udfordret af digitale teknologier. Det centrale i lærerarbejdet er undervisning i fag, og de sidste 10 års teknologiske udvikling har ændret kernen i begge de to centrale begreber i lærerarbejdet: fag og undervisning. Der er tale om, at de nye digitale teknologier både udfordrer skolen udefra som indefra. De udefrakommende udfordringer ser vi primært gennem de helt nye muligheder for adgang til viden, kommunikation og samarbejde, som en åben og fri adgang til viden gennem internettet og tilhørende medier og værktøjer har betydet. De interne udfordringer ser vi gennem de åbenlyse transformationer, som en række skolefag har været igennem de sidste 10 år blandt andet repræsenteret i Fælles Mål for folkeskolens fag.
Denne artikel ser nærmere på, hvad disse to udfordringer betyder for lærerens didaktiske arbejde med at planlægge og tilrettelægge en undervisning, der kan matche det, som samlet kan kaldes didaktiske udfordringer for skolen i vidensamfundet.
OriginalsprogDansk
TitelIT i alle fag
Antal sider22
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2013
ISBN (Trykt)978-87-7281-854-2
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • tekniske hjælpemidler

Citationsformater