Undervisningspotentialet i børnestavning med oplæsningsstøtte

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel diskuterer jeg undervisningspotentialet i børnestavning med oplæsningsstøtte. Jeg præsenterer resultaterne fra et kvantitativt effektstudie af denne form for undervisning og konkluderer, at børnestavning med oplæsningsstøtte fremmer børnehaveklassebørns evne til at anvende
skriftens lydprincip i stavning (tendensen er den samme for læsning, men ikke signifikant). Dog er effekten kun vist under særlige betingelser, fx at undervisningen foregår i små grupper uden for den almindelige undervisning. På den baggrund diskuterer jeg muligheder for at imødegå en eventuel negativ påvirkning af effekten, hvis undervisningen skal foregå i klassen.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer2
TidsskriftViden om Literacy
Vol/bind29
Sider (fra-til)18-26
ISSN2245-2761
StatusUdgivet - maj 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • børneghaveklassen
  • børnestavning
  • oplæsningsstøtte
  • talesyntese
  • tidlig læsning
  • tidlig stavning
  • Undervisningspotentiale i LST

    Engmose, S. F. (Oplægsholder)

    21 sep. 2021

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

    Fil

Citationsformater