Abstract
Fokus i nærværende projekt er, hvordan VIA som uddannelsesinstitution kan klæde studerende på til at være hverdags-innovatører, med afsæt i - og samklang med fagenes egen logik, vision og mening. Som afsæt for projektet giver vi bud på tre dannelsesidealer, som vi har fundet væsentlige i dannelsen af innovative og entreprenante sygeplejersker, pædagoger og socialdiakoner. Idealer, som både har betydning for studerendes udvikling af faglighed og innovative mulighedstænkning.
De tre dannelsesidealer er: sensitivitet, fantasi og mod til at handle. Vi forestiller os, at disse tre dannelsesidealer kan have betydning i langt flere professionsuddannelser, end dem dette projekt er forankret i.
Dette inspirationsmateriale giver indblik i nogle af de didaktiske erfaringer, idéer og inspirationer, som vi har samlet på vejen. Vi håber, at undervisere på professionsuddannelser vil lade sig inspirere og derfra gå egne veje i forsøget på at fremme en fremtidig arbejdsstyrke præget af fantasifuldhed, sensitivitet og handlemod.
I idékatalogets seks kapitler, præsenteres seks undervisningseksperimenter fra projektperioden.
De tre dannelsesidealer er: sensitivitet, fantasi og mod til at handle. Vi forestiller os, at disse tre dannelsesidealer kan have betydning i langt flere professionsuddannelser, end dem dette projekt er forankret i.
Dette inspirationsmateriale giver indblik i nogle af de didaktiske erfaringer, idéer og inspirationer, som vi har samlet på vejen. Vi håber, at undervisere på professionsuddannelser vil lade sig inspirere og derfra gå egne veje i forsøget på at fremme en fremtidig arbejdsstyrke præget af fantasifuldhed, sensitivitet og handlemod.
I idékatalogets seks kapitler, præsenteres seks undervisningseksperimenter fra projektperioden.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Dannelse af sensitivitet, fantasi og mod til at handle: et idékatalog til undervisere på professionsuddannelser |
Redaktører | Camilla Askov Mousing, Trine Trønners Nørgaard, Hanne Føns |
Antal sider | 8 |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | VIA University College |
Publikationsdato | jan. 2022 |
Sider | 40-47 |
Kapitel | 6 |
Status | Udgivet - jan. 2022 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- filosofiske undringssamtaler
- intraprenørskab
- sanselighed