Undringens særlige samtaleformat

Nina Wisbech Pedersen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Fokus i nærværende projekt er, hvordan VIA som uddannelsesinstitution kan klæde studerende på til at være hverdags-innovatører, med afsæt i - og samklang med fagenes egen logik, vision og mening. Som afsæt for projektet giver vi bud på tre dannelsesidealer, som vi har fundet væsentlige i dannelsen af innovative og entreprenante sygeplejersker, pædagoger og socialdiakoner. Idealer, som både har betydning for studerendes udvikling af faglighed og innovative mulighedstænkning.
De tre dannelsesidealer er: sensitivitet, fantasi og mod til at handle. Vi forestiller os, at disse tre dannelsesidealer kan have betydning i langt flere professionsuddannelser, end dem dette projekt er forankret i.
Dette inspirationsmateriale giver indblik i nogle af de didaktiske erfaringer, idéer og inspirationer, som vi har samlet på vejen. Vi håber, at undervisere på professionsuddannelser vil lade sig inspirere og derfra gå egne veje i forsøget på at fremme en fremtidig arbejdsstyrke præget af fantasifuldhed, sensitivitet og handlemod.
I idékatalogets seks kapitler, præsenteres seks undervisningseksperimenter fra projektperioden.
OriginalsprogDansk
TitelDannelse af sensitivitet, fantasi og mod til at handle: et idékatalog til undervisere på professionsuddannelser
RedaktørerCamilla Askov Mousing, Trine Trønners Nørgaard, Hanne Føns
Antal sider8
UdgivelsesstedAarhus
ForlagVIA University College
Publikationsdatojan. 2022
Sider40-47
Kapitel6
StatusUdgivet - jan. 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • filosofiske undringssamtaler
  • intraprenørskab
  • sanselighed

Citationsformater