Ungdomspædagogiske perspektiver på relationers betydning for unges trivsel i skole og uddannelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel undersøger danske, norske og engelske unges oplevelser og erfaringer med betydningen af tætte relationer i et uddannelsesperspektiv med udgangspunkt i det trans-europæiske og Erasmus-Plus-financierede udviklingsprojekt, MaCE. Præmissen for denne artikel er, at børn og unge, hvad end de går i skole på ungdomsuddannelse eller på en videregående uddannelse, indgår i mere eller mindre tætte relationer i deres skole- og uddannelsesforløb. Med afsæt i MaCE-projektets omfattende empiriske materiale argumenterer forfatterne for, at tætte relationer med medstuderende, lærere, mentorer og undervisere, og endda relationer uden for uddannelsesinstitutionerne som familie og venner, spiller en afgørende rolle for de unges generelle trivsel, oplevelse af tilhør og i sidste ende fastholdelse i uddannelse. Artiklens analyser er baseret på hhv. udvalgte interviewudsagn fra projektet mig bredere sociologiske tværlæsninger inden for forskningsfeltet.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer5
TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
Vol/bind24
Udgave nummer2
Sider (fra-til)49-58
Antal sider10
ISSN1398-3717
StatusUdgivet - 20 dec. 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • den indirekte metode
  • relation
  • trivsel
  • uddannelsessociologi
  • ungdomsforskning

Citationsformater