Abstract
Denne artikel undersøger danske, norske og engelske unges oplevelser og erfaringer med betydningen af tætte relationer i et uddannelsesperspektiv med udgangspunkt i det trans-europæiske og Erasmus-Plus-financierede udviklingsprojekt, MaCE. Præmissen for denne artikel er, at børn og unge, hvad end de går i skole på ungdomsuddannelse eller på en videregående uddannelse, indgår i mere eller mindre tætte relationer i deres skole- og uddannelsesforløb. Med afsæt i MaCE-projektets omfattende empiriske materiale argumenterer forfatterne for, at tætte relationer med medstuderende, lærere, mentorer og undervisere, og endda relationer uden for uddannelsesinstitutionerne som familie og venner, spiller en afgørende rolle for de unges generelle trivsel, oplevelse af tilhør og i sidste ende fastholdelse i uddannelse. Artiklens analyser er baseret på hhv. udvalgte interviewudsagn fra projektet mig bredere sociologiske tværlæsninger inden for forskningsfeltet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 5 |
Tidsskrift | Tidsskrift for Socialpædagogik |
Vol/bind | 24 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 49-58 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 1398-3717 |
Status | Udgivet - 20 dec. 2021 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- den indirekte metode
- relation
- trivsel
- uddannelsessociologi
- ungdomsforskning