Abstract
I kapitlet præsenterer vi analyser fra forskningsprojektet ”Ungeperspektiver på ungdomsklubbens fællesskaber”. Budskabet er, at ungdomsklubbens fællesskaber for de unge dels kan indeholde muligheder knyttet til frihed, mindre præstationstvang og mere tid til væren, men samtidig også kan indeholde udfordringer i form af intensitet, voldsomhed, sociale koder og deltagelse. For de unge spiller pædagogerne en aktiv rolle som lyttende, ikke-dømmende ungdomsvidner i fællesskaberne. De unges perspektiver bidrager med vigtig viden om dem. En viden pædagogerne kan bruge som afsæt til udvikling af ungdomsklubbens fællesskaber og tydeliggørelse af den pædagogiske fællesskabsfaglighed.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Fritidspædagogikken gentænkt til klubområdet |
| Redaktører | Trine Ankerstjerne |
| Antal sider | 14 |
| Udgivelsessted | Frederikshavn |
| Forlag | Dafolo |
| Publikationsdato | 2024 |
| Sider | 95-108 |
| Kapitel | 7 |
| ISBN (Trykt) | 9788772341712 |
| Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- Børn og unge
- fællesskaber
- ungdomsklub
- ungeperspektiver
- Læring, pædagogik og undervisning
- ungdomsklubpædagoger