Unges deltagelse i vejledning - og samarbejdet herom

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen er baseret på et empirisk forskningsprojekt, der undersøger professionelles samarbejde om og unges deltagelse i den sammensatte og modsætningsfyldte sag, som uddannelses- og erhvervsvejledning i skolen udgør.

    Der er en række indbyggede modsigelser i lovgivningen omkring undervisning og vejledning, som har betydning for de professionelles samarbejde og for unges deltagelse i vejledningen. Artiklen giver indsigt i, at samarbejdet mellem de professionelle er komplekst og centralt for den måde, vejledningen praktiseres og kan udfolde sig i samspil med skolen. Endvidere giver artiklen indsigt i, at unges forståelser af hvad vejledning skal bidrage til har betydning for deres oplevelse af mening og deres deltagelse i vejledningsaktiviteter. Uddannelsesvalg og afklarethed er stærke kategorier i feltet.

    Artiklen diskuterer spørgsmål omkring social retfærdighed og hvordan den sociale praksis i vejledning og undervisning ubemærket kan skabe ulige betingelser for forskellige unge. Det diskuteres, at det er centralt i vejledning og har social retfærdighedsimplikationer at arbejde for at udvide rammerne for, hvad unge oplever som relevante og anerkendelsesværdige muligheder.
    Afslutningsvist diskuteres potentialer for udvikling af vejledningen i samspil med skolen, og der foreslås et perspektivskifte fra, at vejledningsaktiviteter primært skal føre til valg af uddannelse til, at de skal have større fokus på den læring, som deltagelse i vejledningsaktiviteter kan bidrage til – hvor læring forstås som en udvidelse af rådighed ift. en social verden.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftNordiske udkast
    Vol/bind45
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)75-92
    ISSN1396-3953
    StatusUdgivet - 2017

    Emneord

    • Uddannelse, professioner og erhverv
    • capability
    • karrierevejledning
    • samarbejde
    • situeret ulighed
    • social justice

    Citationsformater