Abstract
Artiklen er baseret på et empirisk forskningsprojekt, der undersøger professionelles samarbejde om og unges deltagelse i den sammensatte og modsætningsfyldte sag, som uddannelses- og erhvervsvejledning i skolen udgør.
Der er en række indbyggede modsigelser i lovgivningen omkring undervisning og vejledning, som har betydning for de professionelles samarbejde og for unges deltagelse i vejledningen. Artiklen giver indsigt i, at samarbejdet mellem de professionelle er komplekst og centralt for den måde, vejledningen praktiseres og kan udfolde sig i samspil med skolen. Endvidere giver artiklen indsigt i, at unges forståelser af hvad vejledning skal bidrage til har betydning for deres oplevelse af mening og deres deltagelse i vejledningsaktiviteter. Uddannelsesvalg og afklarethed er stærke kategorier i feltet.
Artiklen diskuterer spørgsmål omkring social retfærdighed og hvordan den sociale praksis i vejledning og undervisning ubemærket kan skabe ulige betingelser for forskellige unge. Det diskuteres, at det er centralt i vejledning og har social retfærdighedsimplikationer at arbejde for at udvide rammerne for, hvad unge oplever som relevante og anerkendelsesværdige muligheder.
Afslutningsvist diskuteres potentialer for udvikling af vejledningen i samspil med skolen, og der foreslås et perspektivskifte fra, at vejledningsaktiviteter primært skal føre til valg af uddannelse til, at de skal have større fokus på den læring, som deltagelse i vejledningsaktiviteter kan bidrage til – hvor læring forstås som en udvidelse af rådighed ift. en social verden.
Der er en række indbyggede modsigelser i lovgivningen omkring undervisning og vejledning, som har betydning for de professionelles samarbejde og for unges deltagelse i vejledningen. Artiklen giver indsigt i, at samarbejdet mellem de professionelle er komplekst og centralt for den måde, vejledningen praktiseres og kan udfolde sig i samspil med skolen. Endvidere giver artiklen indsigt i, at unges forståelser af hvad vejledning skal bidrage til har betydning for deres oplevelse af mening og deres deltagelse i vejledningsaktiviteter. Uddannelsesvalg og afklarethed er stærke kategorier i feltet.
Artiklen diskuterer spørgsmål omkring social retfærdighed og hvordan den sociale praksis i vejledning og undervisning ubemærket kan skabe ulige betingelser for forskellige unge. Det diskuteres, at det er centralt i vejledning og har social retfærdighedsimplikationer at arbejde for at udvide rammerne for, hvad unge oplever som relevante og anerkendelsesværdige muligheder.
Afslutningsvist diskuteres potentialer for udvikling af vejledningen i samspil med skolen, og der foreslås et perspektivskifte fra, at vejledningsaktiviteter primært skal føre til valg af uddannelse til, at de skal have større fokus på den læring, som deltagelse i vejledningsaktiviteter kan bidrage til – hvor læring forstås som en udvidelse af rådighed ift. en social verden.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nordiske udkast |
Vol/bind | 45 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 75-92 |
ISSN | 1396-3953 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- capability
- karrierevejledning
- samarbejde
- situeret ulighed
- social justice