Universitetsskoler som et initiativ til fastholdelse af talentfulde lærerstuderende

Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen, Dorthe Carlsen, Rune Hansen, Alexander Christian von Oettingen, Ove Jakob Outzen, Lars Breinholt Søndergaard, Keld Thorgård

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen giver et bud på, hvordan særligt dygtige lærerstuderende kan fastholdes gennem opbyggelsen af såkaldte universitetsskoler, der er organiseret som en tæt kobling mellem læreruddannelse, folkeskolens undervisningspraksis og forskning, med fokus på at undersøge og styrke elevers læring. I artiklen redegøres for den historiske baggrund for idéen, hvilke internationale erfaringer der er gjort på området, og på den baggrund diskuteres det, hvilke ekstra - og fastholdende - udfordringer universitetsskoler kan tilbyde talentfulde lærerstuderende.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Pædagoger
Udgave nummer2
Sider (fra-til)39-48
Antal sider10
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • fastholdelse
  • forskning
  • lærerstuderende
  • talentfulde
  • universitetsskoler

Citationsformater