Abstract
Artiklen giver et bud på, hvordan særligt dygtige lærerstuderende kan fastholdes gennem opbyggelsen af såkaldte universitetsskoler, der er organiseret som en tæt kobling mellem læreruddannelse, folkeskolens undervisningspraksis og forskning, med fokus på at undersøge og styrke elevers læring. I artiklen redegøres for den historiske baggrund for idéen, hvilke internationale erfaringer der er gjort på området, og på den baggrund diskuteres det, hvilke ekstra - og fastholdende - udfordringer universitetsskoler kan tilbyde talentfulde lærerstuderende.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Unge Pædagoger |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 39-48 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 0106-5386 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- fastholdelse
- forskning
- lærerstuderende
- talentfulde
- universitetsskoler