Universitetsskolernes bidrag til udvikling af læreruddannernes profil og kompetencer - autorisation, autonomi og legitimitet

Lars Breinholt Søndergaard

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Som pædagogisk og organisatorisk format kan universitetsskolen oplagt bidrage positivt til udviklingen af læreruddannelsen. Men det er lige så oplagt, at universitetsskolen ikke løser alle læreruddannelsens udfordringer og ikke løfter hele potentialet. Læreruddannelsesudvikling foregår på mange niveauer og i mange arenaer. I dette kapitel har vi fokus på læreruddannelserne og deres rolle i universitetsskolen. Mere specifikt vil vi gerne undersøge, hvordan tankerne bag universitetsskolerne kan bidrage til læreruddannelsernes fortsatte kompetenceudvikling og til, at læreruddannelsernes særlige profil og identitet i undervisnings- og uddannelsesverdenen bliver styrket.
OriginalsprogDansk
TitelUniversitetsskolen : mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling
RedaktørerAlexander von Oettingen, Keld Thorgård
Antal sider11
UdgivelsesstedKbh.
ForlagDafolo
Publikationsdato2019
Sider193-203
ISBN (Elektronisk)978-87-7160-759-8
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • kompetenceudvikling
  • læreruddannelse
  • universitetsskoler

Citationsformater