Universitetsskolernes bidrag til udvikling af læreruddannernes profil og kompetencer - autorisation, autonomi og legitimitet

Jacob Buris Andersen, Lars Breinholt Søndergaard

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Abstract

Som pædagogisk og organisatorisk format kan universitetsskolen oplagt bidrage positivt til udviklingen af læreruddannelsen. Men det er lige så oplagt, at universitetsskolen ikke løser alle læreruddannelsens udfordringer og ikke løfter hele potentialet. Læreruddannelsesudvikling foregår på mange niveauer og i mange arenaer. I dette kapitel har vi fokus på læreruddannelserne og deres rolle i universitetsskolen. Mere specifikt vil vi gerne undersøge, hvordan tankerne bag universitetsskolerne kan bidrage til læreruddannelsernes fortsatte kompetenceudvikling og til, at læreruddannelsernes særlige profil og identitet i undervisnings- og uddannelsesverdenen bliver styrket.
OriginalsprogDansk
TitelUniversitetsskolen : mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling
RedaktørerAlexander von Oettingen, Keld Thorgård
Antal sider11
Udgivelses stedKbh.
ForlagDafolo
Publikationsdato2019
Sider193-203
ISBN (Elektronisk)978-87-7160-759-8
StatusUdgivet - 2019
NavnUndervisning og læring

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater

Andersen, J. B., & Søndergaard, L. B. (2019). Universitetsskolernes bidrag til udvikling af læreruddannernes profil og kompetencer - autorisation, autonomi og legitimitet. I A. V. Oettingen, & K. Thorgård (red.), Universitetsskolen: mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling (s. 193-203). Dafolo. Undervisning og læring