Upassende elementer eller legitime deltagere? skolens rolle i forebyggelse af radikalisering

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Hvordan kan skolen forebygge radikalisering gennem
demokratisk dannelse, sådan som regeringens handlingsplan
lægger op til? Artiklens diskussion heraf er
baseret på en demokratiforståelse hentet fra Chantal
Mouffe. I Mouffes optik består demokrati i interessemodsætninger
og stridigheder overalt i det sociale felt.
Stridighederne kommer diskursivt til udtryk og subjekter
bliver til ved at positionere sig med og mod de
dominerende diskurser. Med denne optik gør forfatteren
op med forståelsen af radikalisering som noget,
der knytter sig til individer og retter blikket mod skolens
diskurser om forskellighed fremfor mod elevernes
baggrund og kompetencer. Analysen tager afsæt
i nærlæsning af skolehverdagen i en 7.-klasse og undersøger,
hvordan eleverne positioneres af og positionerer
sig selv i de i skolen herskende diskurser. Målet
er at rykke ved de selvfølgeligheder, der omgærder
forståelsen af radikalisering og demokrati og på den
måde bidrage til nye perspektiver på, hvordan skolen
og lærerne kan rammesætte skolehverdagen på en
måde, så eleverne kan indtage positioner som legitime
deltagere i skole og samfund.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bind79
Udgave nummer3
Sider (fra-til)32-44
Antal sider12
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 2 nov. 2018

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • Børn og unge

Citationsformater