Værdier og værdiopdragelse i dansk dagtilbudspædagogik

Stig Broström, Ole Henrik Hansen, Anders Skriver Jensen, Monica Susanne Carlsson (Redaktør), Mikkel Stovgaard (Redaktør)

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Abstract

Dette kapitel, der handler om værdier i pædagogikken, tager udgangspunkt i den danske del af det nordiske aktionsforskningsprojekt et nordisk forskningsprojekt ”Values education in Nordic preschools: Basis of education for tomorrow”, der blev støttet af NordForsk (Broström, Hansen, & Jensen, 2017 a, b; Hansen, Jensen, & Broström, 2020). Livet i daginstitutioner er båret af usynlige værdier, da normer for social interaktion er indlejret i en ”naturlig” praksis, som man ikke sætter spørgsmålstegn ved (Gannerud, 1999). Derfor det kan være vigtigt at udforske de faktisk forekommende værdier, som pædagoger løbende kommunikere til børnene.
OriginalsprogDansk
TitelAlmendidaktik – udfordringer og åbninger i samtidens pædagogiske praksisser
StatusUnder udarbejdelse - 2020

Citationsformater

Broström, S., Hansen, O. H., Jensen, A. S., Carlsson, M. S. (red.), & Stovgaard, M. (red.) (2020). Værdier og værdiopdragelse i dansk dagtilbudspædagogik. Manuskript under forberedelse. I Almendidaktik – udfordringer og åbninger i samtidens pædagogiske praksisser