Værdier og værdiopdragelse i dansk dagtilbudspædagogik

Stig Broström, Ole Henrik Hansen, Anders Skriver Jensen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dette kapitel, der handler om værdier i pædagogikken, tager udgangspunkt i den danske del af det nordiske aktionsforskningsprojekt et nordisk forskningsprojekt ”Values education in Nordic preschools: Basis of education for tomorrow”, der blev støttet af NordForsk (Broström, Hansen, & Jensen, 2017 a, b; Hansen, Jensen, & Broström, 2020). Livet i daginstitutioner er båret af usynlige værdier, da normer for social interaktion er indlejret i en ”naturlig” praksis, som man ikke sætter spørgsmålstegn ved (Gannerud, 1999). Derfor det kan være vigtigt at udforske de faktisk forekommende værdier, som pædagoger løbende kommunikere til børnene.
OriginalsprogDansk
TitelAlmendidaktik – udfordringer og åbninger
RedaktørerMonica Carlsson, Mikkel Stovgaard
Antal sider11
ForlagU Press
Publikationsdato2021
Sider141-151
ISBN (Trykt)978-87-93890-05-3
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • dagtilbud
  • Værdier

Citationsformater