Veje og udveje i et felt under forandring: En komparativ analyse af to grupper lærerstuderende i Danmark og USA

Jette Johanne Elisabeth Steensen

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskning

Abstract

Ph.d.-afhandlingen undersøger, hvilken rolle, baggrund og livshistorie (i bred sociologisk forstand) samt aktuel samfundsmæssig kontekst spiller for de studerendes måde at forholde sig til lærerjobbet og skolen. Afhandlingen stiller spørgsmålet om, hvem der bliver lærere i en globaliseret tidsalder, hvor skolen og uddannelsessystemet er under af/eller udvikling. Det teoretiske begrebsapprarat hentes hos den franske sociolog Pierre Bourdieu og den engelsk sociolog Margaret Archer. Afhandlingen foretager en konsekvent gennemarbejdning af forholdet mellem teori, videnskabsteori og metode, som munder ud i et eksplicit valg af kritisk realisme som videnskabsteoretisk ståsted.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedViborg
ForlagForlaget PUC
Antal sider294
ISBN (Trykt)978-87-915-6225-9
StatusUdgivet - 2008

Emneord

  • Archer
  • amerikansk læreruddannelse
  • den indre samtale
  • komparativ pædagogik
  • kritisk realisme
  • læreruddannelsen
  • habitus
  • diskursanalyse

Citationsformater