Veje og vildveje til læsning som ressource: Teksthændelser i naturfagsundervisning med og uden læseguide - Et interventionsstudie om literacy i naturfag i udskolingen. Ph.D-afhandling:

    Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskning

    542 Downloads (Pure)

    Abstract

    Hvordan bliver læsning en ressource til læring for elever i skolen?
    Dette er det overordnede spørgsmål der forfølges i afhandlingen. Afhandlingen har som sit sigte at undersøge hvilke læringsbetingelser eleverne står overfor når der i undervisning anvendes tekster som middel til læring, samt hvorledes man gennem didaktiske tiltag kan forbedre disse betingelser.

    Det specifikke fokus i afhandlingen er naturfagsundervisning i udskolingen, og afhandlingen tager afsæt i følgende spørgsmål:
    Hvordan influerer anvendelsen af tekster i naturfagsundervisningen i udskolingen på betingelserne for elevernes tekstbaserede læring?
    Hvordan kan man gennem intervenerende tiltag påvirke naturfagsundervisningen med henblik på at forbedre betingelserne for elevernes tekstbaserede læring?

    Disse spørgsmål undersøges i afhandlingen gennem et kvalitativt interventionsstudie bestående af to dele, en eksplorativ og en eksperimenterende del. I den eksplorative del afdækkes på baggrund af klasserumsobservationer og –analyser af naturfagsundervisning i forskellige 8. klasser centrale læringsudfordringer for elevene i forbindelse med anvendelse af tekster. Med afsæt i disse udfordringer udvikles og afprøves i afhandlingens eksperimenterende del den såkaldte læseguide som literacy-didaktisk redskab. Analyserne på baggrund af afprøvningen viser at brugen af læseguide i naturfagsundervisning på en række punkter i væsentlig grad kan medvirke til at forbedre elevernes betingelser for at tekstbaseret læring og altså understøtte elevernes tilegnelse af det faglige indhold i de naturfaglige tekster.

    Grundlaget for afhandlingens analyser er, ud over en afklaring af literacy-begrebet, udviklingen af en generel model til analyse af betingelser for tekstbaseret læring i undervisningskontekster, teksthændelsesmodellen. Modellen der har begrebet teksthændelse som sin centrale analyseenhed, er et bud på at kombinere kognitive og sociokulturelle indsigter i forhold til literacy og således samtænke perspektiver der i literacy-forskningen oftest optræder som adskilte områder.
    OriginalsprogDansk
    ForlagInstitut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
    Antal sider298
    ISBN (Trykt)978-87-7684-867-5
    StatusUdgivet - 17 dec. 2013

    Emneord

    • læsning
    • Literacy, faglig literacy, literacy didaktik, faglig læsning og skrivning, social semiotik, læseforståelse, teksthændelse
    • naturfag
    • Naturfaglig literacy

    Citationsformater