Abstract
Hvordan bliver læsning en ressource til læring for elever i skolen?
Dette er det overordnede spørgsmål der forfølges i afhandlingen. Afhandlingen har som sit sigte at undersøge hvilke læringsbetingelser eleverne står overfor når der i undervisning anvendes tekster som middel til læring, samt hvorledes man gennem didaktiske tiltag kan forbedre disse betingelser.
Det specifikke fokus i afhandlingen er naturfagsundervisning i udskolingen, og afhandlingen tager afsæt i følgende spørgsmål:
Hvordan influerer anvendelsen af tekster i naturfagsundervisningen i udskolingen på betingelserne for elevernes tekstbaserede læring?
Hvordan kan man gennem intervenerende tiltag påvirke naturfagsundervisningen med henblik på at forbedre betingelserne for elevernes tekstbaserede læring?
Disse spørgsmål undersøges i afhandlingen gennem et kvalitativt interventionsstudie bestående af to dele, en eksplorativ og en eksperimenterende del. I den eksplorative del afdækkes på baggrund af klasserumsobservationer og –analyser af naturfagsundervisning i forskellige 8. klasser centrale læringsudfordringer for elevene i forbindelse med anvendelse af tekster. Med afsæt i disse udfordringer udvikles og afprøves i afhandlingens eksperimenterende del den såkaldte læseguide som literacy-didaktisk redskab. Analyserne på baggrund af afprøvningen viser at brugen af læseguide i naturfagsundervisning på en række punkter i væsentlig grad kan medvirke til at forbedre elevernes betingelser for at tekstbaseret læring og altså understøtte elevernes tilegnelse af det faglige indhold i de naturfaglige tekster.
Grundlaget for afhandlingens analyser er, ud over en afklaring af literacy-begrebet, udviklingen af en generel model til analyse af betingelser for tekstbaseret læring i undervisningskontekster, teksthændelsesmodellen. Modellen der har begrebet teksthændelse som sin centrale analyseenhed, er et bud på at kombinere kognitive og sociokulturelle indsigter i forhold til literacy og således samtænke perspektiver der i literacy-forskningen oftest optræder som adskilte områder.
Dette er det overordnede spørgsmål der forfølges i afhandlingen. Afhandlingen har som sit sigte at undersøge hvilke læringsbetingelser eleverne står overfor når der i undervisning anvendes tekster som middel til læring, samt hvorledes man gennem didaktiske tiltag kan forbedre disse betingelser.
Det specifikke fokus i afhandlingen er naturfagsundervisning i udskolingen, og afhandlingen tager afsæt i følgende spørgsmål:
Hvordan influerer anvendelsen af tekster i naturfagsundervisningen i udskolingen på betingelserne for elevernes tekstbaserede læring?
Hvordan kan man gennem intervenerende tiltag påvirke naturfagsundervisningen med henblik på at forbedre betingelserne for elevernes tekstbaserede læring?
Disse spørgsmål undersøges i afhandlingen gennem et kvalitativt interventionsstudie bestående af to dele, en eksplorativ og en eksperimenterende del. I den eksplorative del afdækkes på baggrund af klasserumsobservationer og –analyser af naturfagsundervisning i forskellige 8. klasser centrale læringsudfordringer for elevene i forbindelse med anvendelse af tekster. Med afsæt i disse udfordringer udvikles og afprøves i afhandlingens eksperimenterende del den såkaldte læseguide som literacy-didaktisk redskab. Analyserne på baggrund af afprøvningen viser at brugen af læseguide i naturfagsundervisning på en række punkter i væsentlig grad kan medvirke til at forbedre elevernes betingelser for at tekstbaseret læring og altså understøtte elevernes tilegnelse af det faglige indhold i de naturfaglige tekster.
Grundlaget for afhandlingens analyser er, ud over en afklaring af literacy-begrebet, udviklingen af en generel model til analyse af betingelser for tekstbaseret læring i undervisningskontekster, teksthændelsesmodellen. Modellen der har begrebet teksthændelse som sin centrale analyseenhed, er et bud på at kombinere kognitive og sociokulturelle indsigter i forhold til literacy og således samtænke perspektiver der i literacy-forskningen oftest optræder som adskilte områder.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet |
---|---|
Antal sider | 298 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7684-867-5 |
Status | Udgivet - 17 dec. 2013 |
Emneord
- læsning
- Literacy, faglig literacy, literacy didaktik, faglig læsning og skrivning, social semiotik, læseforståelse, teksthændelse
- naturfag
- Naturfaglig literacy