Abstract
Dette forskningsprojekt udforsker de udfordringer og dilemmaer, der opstår i forbindelse med elevers overgang fra dagbehandling til special- og almenundervisning. Sideløbende er det projektets sigte at afdække feltets transformative potentialer og de muligheder, som kan føre til væsentlige forandringer i de professionelles samarbejdspraksis omkring elevernes overgange.
Empirien er baseret på et igangværende casestudie på en dagbehandlingsskole, hvor der aktivt arbejdes på at udvikle brobygningspraksis og samarbejde med relevante kommuner, som elevernes skal brobygges til.
De foreløbige resultater peger på, at den eksisterende praksis omkring brobygning besidder vigtige erfaringer og potentialer for forandring, som kan være fundamentet for en mere styrket tilgang til elevers overgange fra dagbehandling til special- og almenundervisning. Fundene indikerer også, at brobygningsprocessen er en sårbar situation for både forældre og elever, og at samarbejdet omkring elevernes overgang er præget af forskellige interesser og agendaer, hvilket understreger behovet for en styrket samarbejdspraksis med et fælles sigte for børnenes udvikling og trivsel.
Projektets sigte og endemål er således ikke blot at identificere udfordringer, men at generere viden, der kan bidrage til udviklingen af en styrket samarbejdspraksis omkring elevers overgange. Gennem fokus på potentialer i den etablerede samarbejdspraksis håber vi at initiere og skabe forandringer til gavn for udsatte børn og unge.
Empirien er baseret på et igangværende casestudie på en dagbehandlingsskole, hvor der aktivt arbejdes på at udvikle brobygningspraksis og samarbejde med relevante kommuner, som elevernes skal brobygges til.
De foreløbige resultater peger på, at den eksisterende praksis omkring brobygning besidder vigtige erfaringer og potentialer for forandring, som kan være fundamentet for en mere styrket tilgang til elevers overgange fra dagbehandling til special- og almenundervisning. Fundene indikerer også, at brobygningsprocessen er en sårbar situation for både forældre og elever, og at samarbejdet omkring elevernes overgang er præget af forskellige interesser og agendaer, hvilket understreger behovet for en styrket samarbejdspraksis med et fælles sigte for børnenes udvikling og trivsel.
Projektets sigte og endemål er således ikke blot at identificere udfordringer, men at generere viden, der kan bidrage til udviklingen af en styrket samarbejdspraksis omkring elevers overgange. Gennem fokus på potentialer i den etablerede samarbejdspraksis håber vi at initiere og skabe forandringer til gavn for udsatte børn og unge.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Publikationsdato | 24 okt. 2024 |
| Status | Udgivet - 24 okt. 2024 |
| Begivenhed | NUBU Forskningstræf 2024: ”Transformative potentialer i udsathedsforskning – om forholdet mellem viden og forandring for børn & unge” - Børkop Varighed: 24 okt. 2024 → 25 okt. 2024 |
Konference
| Konference | NUBU Forskningstræf 2024 |
|---|---|
| By | Børkop |
| Periode | 24/10/24 → 25/10/24 |
Emneord
- Børn og unge
- dagbehandling, brobygning, overgange, udsathed, inklusion