Abstract
Denne artikel undersøger og kommer med forslag til, hvordan en neuropædagogisk tilgang kan anvendes i vejledning af unge. Problemstillingen i artiklen og vejledningen tager udgangspunkt i dialogen mellem vejleder og den unge. Artiklens praksisperspektiv er belyst gennem et kvalitativt fokusgruppeinterview, der omhandler en gruppe vejlederes erfaringer og refleksioner over, hvordan der kan arbejdes med en neuropædagogisk tilgang til kommunikation og med vejleders egen rolle i dialogen. Der er arbejdet med og reflekteret over kommunikation på flere niveauer, så der appelleres til både sanser, emotioner og refleksion.
Vejlederne har bl.a. udviklet et dialogværktøj til brug i vejledningen, som viser, hvordan sanser, krop og emotioner i praksis kan bidrage til, at den unge reflekterer over egen situation og uddannelse. Den neuropædagogiske tilgang er anvendt til både fagligt at reflektere over eksisterende praksis og til at udvikle nyt.
Vejlederne har bl.a. udviklet et dialogværktøj til brug i vejledningen, som viser, hvordan sanser, krop og emotioner i praksis kan bidrage til, at den unge reflekterer over egen situation og uddannelse. Den neuropædagogiske tilgang er anvendt til både fagligt at reflektere over eksisterende praksis og til at udvikle nyt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | UCN PERSPEKTIV |
Udgave nummer | 10 |
Sider (fra-til) | 55-63 |
Antal sider | 9 |
ISSN | 2446-2977 |
DOI | |
Status | Udgivet - 17 dec. 2021 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning