Vejledning i længerevarende fællesfaglige forløb i naturfag: værktøjer og artefaktbasering

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

Nye lærere i folkeskolens naturfag skal kunne vejlede elever i fællesfagligt problembaseret arbejde. For at støtte dette har vi i læreruddannelsesregi udviklet et begreb om artefaktbaseret vejledning - og afprøvet en række værktøjer, som sætter fokus på forskellige kritiske aspekter (faglig integration, selvtillid ift fællesfagligt arbejde, gruppeproces). Divers empiri er indsamlet fra et hold lærerstuderende ifm et fællesfagligt specialiseringsmodul, bl.a. i tilknytning til vejledninger, praksisindslag i form af skoleovertagelse, hhv. casebaserede rollespil. Udover de konkrete værktøjer viser projektet, at artefaktbaserede tilgange sætter lærerstuderende i stand til at bruge værktøjerne til at identificere fællesfaglige vejledningsproblemer og som afsæt for at udvikle strategier for at tackle disse.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato8 jun. 2017
StatusUdgivet - 8 jun. 2017
BegivenhedNordisk Forskersymposium for Undervisning i Naturfag - NFSUN 2017 - NTNU, Trondheim, Norge
Varighed: 6 jun. 20179 jun. 2017
http://nfsun.org/

Konference

KonferenceNordisk Forskersymposium for Undervisning i Naturfag - NFSUN 2017
LokationNTNU
LandNorge
ByTrondheim
Periode06/06/1709/06/17
Internetadresse

Emneord

  • naturfag

Citationsformater