Vejledning – som en dialogisk og samskabende pædagogisk praksis

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel bygger på fund fra ph.d.-afhandlingen `Vejledning af lærere – en samskabende proces. Når lærere støttes i at udvikle inkluderende læringsmiljøer` (Jensen, 2017) og sætter fokus hvordan lærere og vejledere oplever et vejledningsforløb over tid. I undersøgelsen indgår fire vejledningsforløb som er fulgt over perioder ml. 3 og 8 måneder. Lærerne, der deltager i undersøgelsen oplevede sig desorienteret og havde mistet meningen med at være lærere i deres komplekse praksis. Derfor handler undersøgelsen om, hvordan netop disse lærere oplever at være i deres lærerarbejdslivsverden og hvilke udfordringer, de står i, samt hvordan disse lærere kan støttes og vejledes til igen af få skabt mening i deres lærerarbejdslivsverden. Herudover er det også en pointe i undersøgelsen, at vejlederne, der vejleder, selv har en baggrund som lærere og derfor kender til den praksis, lærerne arbejder i. Da undersøgelsen primært fokuserer på læreres og vejlederes oplevelser af et vejledningsforløb, tager afhandlingen afsæt i en fænomenologisk grundlagsforståelse, hvor førstepersonsperspektiverne gives betydning og relevans (Husserl, 1995; Zahavi, 2013; 2013a). Artiklen vil vise, hvordan lærernes meningsgenese bliver et omdrejningspunkt gennem vejledningsforløbene for både lærerne og vejlederne.
OriginalsprogDansk
BogserieKognition & Paedagogik
Udgave nummer114
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater