Vejledning til trinplacering i FVU-læsning (3. udgave)

Vibeke Sønderberg Asmussen, Trine Gandil, Martin Hauerberg Olsen

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportFormidling

    112 Downloads (Pure)

    Abstract

    Til brug for uddannelsesstedernes afdækning af FVU-deltageres læse-, stave- og skrivefærdigheder med henblik på trinplacering udsender Styrelsen for Undervisning og Kvalitet denne reviderede vejledning. Vejledningen erstatter den tidligere vejledning (2. udgave) til trinplacering fra 2004. Den reviderede vejledning bygger bro mellem gældende visitationspraksis, som siden 2018 har baseret sig på det obligatoriske screeningsværktøj VLV-2 (Vejledende læsetest
    for voksne, 2. udgave) suppleret af en indledende samtale med deltageren og den tidligere vejlednings retningslinjer vedrørende trinplacering. Forældede trinplaceringskategorier vedrørende særlig tilrettelæggelse af trin 1 for deltagere med dansk som andetsprog eller ordblindhed udgår. Videre tilpasser vejledningen procedurerne for vurdering af deltagerens skrivefærdigheder efter et nyere udviklingsarbejde (Juul 2016). Endelig er der gennemført justeringer af vejledningens bilag.

    Det er sigtet med vejledningen, at praksis nu får samlet retningslinjerne for trinplacering, herunder med inddragelse af VLV-2 som led i trinplaceringen. Revisionsarbejde er gennemført af Københavns Professionshøjskole i efteråret 2019.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagKøbenhavns Professionshøjskole
    Antal sider48
    StatusUdgivet - dec. 2019

    Emneord

    • sprogtests
    • læsning
    • professionsuddannelser
    • screening
    • voksenskoler

    Citationsformater