Projekter pr. år
Abstract
Denne artikel undersøger, hvordan uddannelsesvejledning i skolen bliver synlig som styringspraksis i perioden 2001-2019, og hvilke implikationer denne styringspraksis har for vejledningens betingelser. Med udgangspunkt i Foucaults begreber om disciplinær magt og pastoralmagt og med governmentalityanalytikken som ramme har jeg analyseret udvalgte policydokumenter i perioden. Jeg argumenterer for, at vejledningens styringsrationaler kan forstås gennem tre overlappende faser, hvorigennem vejledningen styres hen mod at udøve henholdsvis disciplinerende magt og pastoralmagt med henblik på at sikre vækst og beskæftigelse. Implikationerne for vejledningen og ledelse af vejledning bliver en dobbelt ansvarliggørelse: en ansvarliggørelse af vejledningen over for samfunds(økonomisk) policy og en ansvarliggørelse af de vejledte over for at tilegne sig hensigtsmæssig uddannelsesadfærd.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | LEDERLIV – inspiration til livet som leder |
Vol/bind | 6 |
ISSN | 2446-0532 |
Status | Udgivet - 4 mar. 2024 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Governmentality
- policy
- uddannelsesvejledning
- udskoling
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Uddannelsesvejledning – mellem policy, profession og praksis.
Poulsen, B. K. (Projektleder)
01/01/23 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Forskning
Fil