Velfærdsteknologiske kompetencer på tegnebrættet. Professionsfaglighed, programteori og uddannelsesudvikling

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I de senere år er velfærdsteknologi blevet fremhævet som et væsentligt element i at skabe bedre og mere effektive løsninger på velfærdsområderne. Den velfærdsteknologiske udvikling og andre udviklingstendenser afføder kontinuerligt krav om ændringer af professionsuddannelserne. Med udgangspunkt i erfaringer fra VIOL-projektet afsøges i artiklen, hvorledes programteori kan anvendes som et procesværktøj i udviklingen af uddannelse til en professionsfaglighed, der er under stadig forandring. Således diskuterer vi i artiklen muligheder og begrænsninger ved brugen af programteori i forbindelse med planlægning og design af uddannelsers indhold og tilrettelæggelse med særligt fokus på velfærdsteknologisk orienterede kompetencer i sygeplejerskeuddannelsen.
OriginalsprogDansk
TitelVelfærd, teknologi og læring : i et professionsperspektiv
RedaktørerKathrine Eriksen, Mikala Hansbøl, Niels Henrik Helms, Michelle Vestbo
Antal sider17
ForlagUCSJ Forlag
Publikationsdato2015
ISBN (Trykt)978-87-927-1732-0
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • velfærdsteknologi

Citationsformater