Abstract
I dette kapitel har vi analyseret E-klassens skriftlige produkter på modul 9, som i højere grad har været forankret i klinisk praksis end på de ordinære hold. Vi har først i fællesskab gennemgået og diskuteret seks gruppebaserede projektrapporter, hvor de studerende havde fundet en klinisk relevant problemstilling i deres afsluttende praktikforløb. Dernæst analyserede vi enkeltvis to forskellige typer af individuelle opgaver. En opgavetype i sygeplejens historie og en opgave i faget etik. Målet med analyserne var at få en større indsigt i de studerendes valg af emner, refleksioner og den læring, som kom til udtryk i de skriftlige produkter.
I modulets eksamensprojekter så vi en tendens til, at den læring, som kom til udtryk, var en tilpasningsorienteret læring. De studerende havde fokus på overholdelse af love, regler, kliniske retningslinjer mv. I relation til Dreyfus og Dreyfus´færdighedsmodel kan dette forstås således, at de studerende var novicer, men det kan også relateres til, at det naturvidenskabelige verdensbillede og en produktionslogik dominerer i en sundhedsfaglig kontekst. I historieopgaverne og etik opgaverne, hvor opgavekriterierne lagde op til at inddrage konteksten og perspektiv skifte, kom en udviklingsorienteret læring mere tydelig til udtryk end i eksamensprojekterne.
Efter at have analyseret de studerendes opgaver, er vi blevet opmærksomme på nødvendigheden af at diskutere styrker og svagheder ved en produktionslogik og udviklingslogik med de studerende.
I modulets eksamensprojekter så vi en tendens til, at den læring, som kom til udtryk, var en tilpasningsorienteret læring. De studerende havde fokus på overholdelse af love, regler, kliniske retningslinjer mv. I relation til Dreyfus og Dreyfus´færdighedsmodel kan dette forstås således, at de studerende var novicer, men det kan også relateres til, at det naturvidenskabelige verdensbillede og en produktionslogik dominerer i en sundhedsfaglig kontekst. I historieopgaverne og etik opgaverne, hvor opgavekriterierne lagde op til at inddrage konteksten og perspektiv skifte, kom en udviklingsorienteret læring mere tydelig til udtryk end i eksamensprojekterne.
Efter at have analyseret de studerendes opgaver, er vi blevet opmærksomme på nødvendigheden af at diskutere styrker og svagheder ved en produktionslogik og udviklingslogik med de studerende.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Vekselvirkninger og samspil : - mellem teoretiske og kliniske studier i sygeplejerskeuddannelsen |
Redaktører | Karen Borgnakke |
Antal sider | 26 |
Udgivelsessted | Aarhus C |
Forlag | Systime |
Publikationsdato | 2014 |
Udgave | 1 |
Artikelnummer | 9 |
ISBN (Trykt) | 978-87-9311-433-3 |
Status | Udgivet - 2014 |
Emneord
- sygeplejerskeuddannelsen