Vi blev klogere på de studerendes verden

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

I dette kapitel har vi analyseret E-klassens skriftlige produkter på modul 9, som i højere grad har været forankret i klinisk praksis end på de ordinære hold. Vi har først i fællesskab gennemgået og diskuteret seks gruppebaserede projektrapporter, hvor de studerende havde fundet en klinisk relevant problemstilling i deres afsluttende praktikforløb. Dernæst analyserede vi enkeltvis to forskellige typer af individuelle opgaver. En opgavetype i sygeplejens historie og en opgave i faget etik. Målet med analyserne var at få en større indsigt i de studerendes valg af emner, refleksioner og den læring, som kom til udtryk i de skriftlige produkter.
I modulets eksamensprojekter så vi en tendens til, at den læring, som kom til udtryk, var en tilpasningsorienteret læring. De studerende havde fokus på overholdelse af love, regler, kliniske retningslinjer mv. I relation til Dreyfus og Dreyfus´færdighedsmodel kan dette forstås således, at de studerende var novicer, men det kan også relateres til, at det naturvidenskabelige verdensbillede og en produktionslogik dominerer i en sundhedsfaglig kontekst. I historieopgaverne og etik opgaverne, hvor opgavekriterierne lagde op til at inddrage konteksten og perspektiv skifte, kom en udviklingsorienteret læring mere tydelig til udtryk end i eksamensprojekterne.
Efter at have analyseret de studerendes opgaver, er vi blevet opmærksomme på nødvendigheden af at diskutere styrker og svagheder ved en produktionslogik og udviklingslogik med de studerende.
OriginalsprogDansk
TitelVekselvirkninger og samspil : - mellem teoretiske og kliniske studier i sygeplejerskeuddannelsen
RedaktørerKaren Borgnakke
Antal sider26
UdgivelsesstedAarhus C
ForlagSystime
Publikationsdato2014
Udgave1
Artikelnummer9
ISBN (Trykt)978-87-9311-433-3
StatusUdgivet - 2014

Emneord

  • sygeplejerskeuddannelsen

Citationsformater