Vi følte pigerne var dårlige - om køn, socialitet og idrætsundervisningens formaterede subjekt

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Artiklens fokus er at undersøge, hvordan køn konstrueres i en specifik idrætsfaglig kontekst og hvordan denne kønskonstruktion er sammenhængende med særlige socialitetsfordringer: dvs. hvilke forventninger har fx lærer og elever til, hvordan eksempelvis en pige skal være og gøre i idrætsundervisningen, og hvordan holder disse forventninger den samme pige fast i et særligt handlingsrepertoire og med en særlig, fremkaldt, socialitet.
OriginalsprogDansk
Titel"Idrættens værdier og kultur". : Teori og praksis
RedaktørerBodil Borg Høj, Inger Maibom, Torben Nørregaard Rasmussen
Antal sider11
UdgivelsesstedÅrhus
ForlagKvaN
Publikationsdato1 aug. 2014
Sider76-87
ISBN (Trykt)978-87-92871-57-2
StatusUdgivet - 1 aug. 2014
NavnTeori og praksis

Emneord

  • praksisfællesskab
  • læreruddannelsen
  • kvalitativ metode
  • feltarbejde
  • pædagoguddannelsen
  • køn/kønsforskelle
  • analyse
  • identitetsdannelse

Citationsformater