Abstract
Hvordan kan klubpædagogik indkredses og analyseres? Hvilke formål kan den have i forhold til børn, unge og samfund? Ud fra et forskningsprojekt om klubpædagogisk professionsidentitet argumenterer jeg for, at en del af klubpædagogikken og dens formål kan indkredses ved brug af den tyske sociolog Hartmut Rosas begreber resonans og resonanspædagogik. I klubberne kan der skabes mulighed for et resonanspædagogisk rum, hvor fokus er på subjektdannelse og socialisering gennem dyrkelse af resonanspædagogiske elementer som åbenhed, nysgerrighed, tillid, selvvirksomhed, forstyrrelser og modstand. Afslutningsvist argumenterer jeg for, at den klubpædagogiske resonanspædagogik kan have til formål at tilbyde nødvendige, alternative pædagogiske rum i et samfund med dominerende fokus på kompetencetilegnelse, måling og resultatorientering. Pædagogiske rum som disse kan være ét muligt modsvar i forhold til en fremmedgørelsesrisiko i et stadig accelererende samfund.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Social Kritik |
Vol/bind | 34 |
Udgave nummer | 167 |
Sider (fra-til) | 17-31 |
Antal sider | 15 |
ISSN | 0904-3535 |
Status | Udgivet - 15 dec. 2022 |
Emneord
- Børn og unge
- mistrivsel
- trivsel
- Læring, pædagogik og undervisning
- acceleration
- fortyrrelse
- resonans
- resonanspædagogik
- tillid