Vi har lidt tid inden frikvarteret, så kan I lave noget om forholdsord

    Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

    Abstract

    Individuelle grammatikopgaver er en god mulighed for at fylde fagligt indhold i tid, der kan være til rest, når den planlagte undervisning er gennemført. Dog styrker det ikke elevernes grammatiske kompetence meget. Forskere foreslår derfor, at undervisningen går andre grammatikdidaktiske veje.

    Gennem et år har 14 forskere, via observationer og interviews, undersøgt, hvordan grammatikundervisning praktiseres på landets skoler i de tre store sprogfag, dansk, engelsk og tysk. Projektet viser, at grammatikundervisningen praktiseres på flere forskellige måder inden for hvert fag. Et fund, der ses på tværs af fagene, er, at undervisningen kan tage karakter af tidsudfyldning. Lærerne er enige i dette, men efterlyser inspiration til en anden form for grammatikundervisning.

    Centeret spurgte tre medlemmer af forskergruppen Kristine Kabel, ph.d. og adjunkt på DPU, Lene Storgaard Brok, ph.d. og videncenterleder, samt Mette Vedsgaard Christensen, docent ved VIA, om, hvordan det kan være, at grammatik i ”pauser” ikke styrker elevernes grammatiske kompetence, og hvad der kendetegner en god grammatikundervisning.
    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato1 apr. 2019
    UdgiverNationalt Videncenter for Læsning
    Antal sider1
    StatusUdgivet - 1 apr. 2019

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning

    Citationsformater