Abstract
Debat:
Regeringens nye uddannelsesreform ser ud til kun at få mindre indflydelse på læreruddannelsen i denne omgang. For som mange ved, er læreruddannelsen blevet reformeret så sent som i 2023. Her blev den nye læreruddannelse født med kravet om at være mere praksisrettet. Men vi er bestemt ikke i mål endnu.
Ambitionen er, at uddannelsen skal blive mere virkelighedsnær, så nye lærere bliver bedre forberedt på elementer som formativ vurdering eller skole-hjem-samarbejdet. Læreruddannelsen har dvælet for meget ved at udforske, hvad god undervisning kan være. Den har ikke i tilstrækkelig grad forberedt nye lærere til at blive gode lærere – må man forstå. Det er i udgangspunktet vigtigt at finde ud af, hvordan ekspertise i undervisning ser ud; men det hjælper ikke nye lærere i sig selv.
Regeringens nye uddannelsesreform ser ud til kun at få mindre indflydelse på læreruddannelsen i denne omgang. For som mange ved, er læreruddannelsen blevet reformeret så sent som i 2023. Her blev den nye læreruddannelse født med kravet om at være mere praksisrettet. Men vi er bestemt ikke i mål endnu.
Ambitionen er, at uddannelsen skal blive mere virkelighedsnær, så nye lærere bliver bedre forberedt på elementer som formativ vurdering eller skole-hjem-samarbejdet. Læreruddannelsen har dvælet for meget ved at udforske, hvad god undervisning kan være. Den har ikke i tilstrækkelig grad forberedt nye lærere til at blive gode lærere – må man forstå. Det er i udgangspunktet vigtigt at finde ud af, hvordan ekspertise i undervisning ser ud; men det hjælper ikke nye lærere i sig selv.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Publikationsdato | 12 nov. 2024 |
| Udgiver | Folkeskolen |
| Antal sider | 2 |
| Status | Udgivet - 12 nov. 2024 |