Abstract
I diskussionerne om, hvad der kan betegnes som god viden i forhold til udvikling af pædagogisk ud-vikling og kvalitet, er yderpunkterne kridtet op. Begreber som ”evidensbaseret” og ”datainformeret” synes at udfordre det pædagogiske felts egen forståelse af faglighed og pædagogisk kvalitet. I projekt Styrket Indsats har 14 døgntilbud brugt systematisk kvalitativ dataindsamling som en anden form for datagrundlag for den pædagogiske praksis. Artiklen beskriver en metode for udvikling af pædagogisk praksis, der stiller sig i et brugerperspektiv, hvor gyldig viden er brugernes stemme. Artiklen tager afsæt i det konkrete projekt og samarbejdet med døgntilbuddene. Vi viser, at arbejdet med datainformeret metode på denne måde ikke er en udradering af pædagogisk faglighed knyttet til fagprofessionel dømmekraft – snarere tværtimod
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 2017 -3 |
Tidsskrift | Social udvikling |
Vol/bind | 2017 |
Udgave nummer | 2017 -3 |
Sider (fra-til) | 22 -27 |
Antal sider | 5 |
ISSN | 2245-8123 |
Status | Udgivet - 1 okt. 2017 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- dømmekraft
- evidens
- metodebevidsthed
- positiv afvigelse