Vi tror ikke noget, vi undersøger det

Gitte Riis Hansen, Inger Winther Johannsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

I diskussionerne om, hvad der kan betegnes som god viden i forhold til udvikling af pædagogisk ud-vikling og kvalitet, er yderpunkterne kridtet op. Begreber som ”evidensbaseret” og ”datainformeret” synes at udfordre det pædagogiske felts egen forståelse af faglighed og pædagogisk kvalitet. I projekt Styrket Indsats har 14 døgntilbud brugt systematisk kvalitativ dataindsamling som en anden form for datagrundlag for den pædagogiske praksis. Artiklen beskriver en metode for udvikling af pædagogisk praksis, der stiller sig i et brugerperspektiv, hvor gyldig viden er brugernes stemme. Artiklen tager afsæt i det konkrete projekt og samarbejdet med døgntilbuddene. Vi viser, at arbejdet med datainformeret metode på denne måde ikke er en udradering af pædagogisk faglighed knyttet til fagprofessionel dømmekraft – snarere tværtimod
OriginalsprogDansk
Artikelnummer2017 -3
TidsskriftSocial udvikling
Vol/bind2017
Udgave nummer2017 -3
Sider (fra-til)22 -27
Antal sider5
ISSN2245-8123
StatusUdgivet - 1 okt. 2017

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • dømmekraft
  • evidens
  • metodebevidsthed
  • positiv afvigelse

Citationsformater